Politie voert 60 uur lang alcoholcontroles uit in eerste BOB-weekend

 Politie voert 60 uur lang alcoholcontroles uit in eerste BOB-weekend

Van vrijdag 18 uur tot maandag 6 uur vond het eerste BOB-weekend plaats. Zestig uur lang controleerden 235 agenten van de federale wegpolitie en agenten van 125 lokale politiezones in het hele land bestuurders op het gebruik van alcohol en drugs. Voor het eerst werden de alcoholcontroles ook aangekondigd in de media om zoveel mogelijk bestuurders te sensibiliseren.

"We willen werk maken van een mentaliteitswijziging", zegt hoofdcommissaris Michaël Jonniaux, directeur van de federale wegpolitie. "We waarschuwen de bestuurders die dit weekend de weg opgaan dat de politie massaal zal aanwezig zijn en controles uitvoert, in de hoop dat zij de klik maken en niet onder invloed achter het stuur kruipen, maar gebruik maken van een Bob of andere alternatieven, zoals het openbaar vervoer, taxi of ter plaatse overnachten."

"Het tijdstip van het BOB-weekend is niet lukraak gekozen", zegt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. "Dit is een periode waarin veel nieuwjaarsrecepties plaatsvinden en waarin heel wat mensen met een glas teveel op achter het stuur kruipen. We hopen met deze controle-acties en de aankondiging ervan het aantal overtredingen te doen dalen, dat mensen beseffen dat ze beter hun alcoholgebruik matigen of een BOB zoeken. Alcohol blijft immers één van de grote boosdoeners in het verkeer."

Ieder jaar zijn in België immers meer dan 5.400 letselongevallen waarbij ten minste één weggebruiker onder invloed was van alcohol, ofwel 12 pct van het totale aantal ongevallen (10 pct in Brussel, 11,9 pct in Vlaanderen en 15,3 pct in Wallonië). Dat betekent dat in België één letselongeval op acht te wijten is aan alcohol, waarmee België het heel wat slechter doet dan de buurlanden. De verkeersONveiligheidsenquête van het BIVV van begin dit jaar heeft ook aangetoond dat 1 Belg op de 5 aangeeft één of meerdere keren het stuur te hebben genomen wanneer hij/zij teveel gedronken heeft in de afgelopen maand. In Duitsland of in Nederland ligt dit percentage twee keer lager.

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is er een duidelijk verschil tussen de generaties: "Jongere mensen, die opgegroeid zijn met de BOB-campagnes zijn zich duidelijk bewuster van de problematiek, veel meer dan de oudere generaties. In die zin kan je na 20 jaar BOB-campagnes spreken van een pré-BOB-generatie en een post-BOB-generatie."

Niet alleen de politie zal dit weekend op het terrein aanwezig zijn, ook het BIVV is bij de controles aanwezig. Bestuurders die "safe" blazen, krijgen de de "limited edition 20 jaar BOB-sleutelhanger", de zesde versie van de sleutelhanger sinds de start van het BOB-concept. De "blaasmachine" zal ook een aantal discotheken bezoeken, een zak met verschillende andere BOB-geschenkjes wordt verdeeld met daarbij een Win for Life krasbiljet dat wordt aangeboden door de Nationale Loterij en op sommige locaties krijgen de nuchtere bestuurders een cupcake aangeboden om de 20ste verjaardag van BOB te vieren.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u