Politie neemt geen ademtest af bij 1 op de 3 ongevallen
Donderdag 29 Oktober 2015
Bij 1 op de 3 ongevallen neemt de politie geen ademtest af. Dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag dat VTM NIEUWS kon inkijken. De politie moet volgens een richtlijn van de parketten nochtans sinds 2006 laten blazen bij een botsing. Maar dat gebeurt dus niet altijd.
In 71 procent van de gevallen laat de politie blazen bij een ongeval, zo blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Jef Van Den Bergh opvroeg. Maar bij de overige 29 procent gebeurt dat niet.
Er is begrip voor het argument van de politie dat laten blazen in sommige gevallen gewoon niet gaat, bijvoorbeeld als er doden of zwaargewonden zijn. Toch vinden de politierechters het veel te veel dat bij 1 op de 3 ongevallen geen ademtest gebeurt. Het creëert een vals gevoel van straffeloosheid, luidt het.
"Als je gedronken hebt, zelfs bij stoffelijke schade, dan komt de zaak voor de rechtbank en kunnen we de bestuurder op een juiste manier straffen", aldus Kathleen Stinckens, politierechter en woordvoerster van het Verbond van Vrede- en Politierechters. "Als men geen ademananalyses afneemt, dan gaat men ook het subjectieve gevoel dat men toch kan ontsnappen aan een alcoholcontrole, promoten en het is net dat dat we achterwege willen laten."
"Als iedereen zou weten dat botsen ook blazen is, dan zouden er minder ongevallen door alcohol zijn", menen specialisten.
BRUSSEL 29/10 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer