Oplossing in de maak voor verkeersproblematiek Technologiepark Zwijnaarde
Zaterdag 11 Juli 2015
Op de provinciale commissie voor verkeersveiligheid Oost-Vlaanderen is dinsdagnamiddag een compromis bereikt om de verkeersproblematiek op het Technologiepark Zwijnaarde op korte termijn aan te pakken. Halverwege juni trokken de Universiteit Gent, FlandersBio, VOKA en de Gentse schepen van Innovatie Christophe Peeters (Open Vld) aan de alarmbel over de gebrekkige ontsluiting.
In het compromisvoorstel zouden aan de uitrit van het Technologiepark verkeerslichten komen synchroon met de voetgangerslichten aan Don Bosco. Op de site zelf komt een extra rijstrook om voorsortering (Gent of Oudenaarde) mogelijk te maken.
Schepen Peeters reageert tevreden. "Het voornaamste is dat de oplossing op korte termijn aangepakt wordt, want dat versterkt onze internationale positie", zegt Peeters. Hij wijst er wel op dat op lange termijn een ontsluiting van de N60 en het Technologiepark naar de R4 richting Merelbeke nodig is.
Ook zijn partijgenoot Mathias De Clercq pleit daarvoor. Hij vroeg Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) om de oprit naar de E40 nog niet te sluiten, vooraleer er een oplossing is als de weefstroken tussen Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde in 2018 gerealiseerd worden.
In het Technologiepark in Zwijnaarde zijn 45 high tech startups gevestigd en hebben elf internationale ondernemingen (onder meer BASF, Bayer, Cropscience, Syngenta en Huawei) onderzoeks- en ontwikkelingslabo's. Er werken ongeveer 2.800 mensen, van wie de helft in life sciences, 1.000 medewerkers in het materialenonderzoek en 400 in de ICT-sector. Bij het verlaten van de site staan de medewerkers gauw 45 minuten in de file.
GENT 07/07 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer