Onbetaalde verkeersboetes automatisch met 35% verhoogd
Woensdag 29 April 2015
Mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) heeft een plan klaar dat komaf moet maken met onbetaalde boetes. Bij buitenlandse chauffeurs zal meer overgegaan worden tot een onmiddellijke inning. Onbetaalde boetes zullen ook automatisch met 35% worden verhoogd. De minister wil ook laten onderzoeken of verplichte opleidingen ingevoerd kunnen worden als alternatief voor een boete.
De minister wil ons verkeer veiliger maken en is van mening dat elke vastgestelde overtreding bestraft moet worden. "Overtredingen zullen voor iedereen op dezelfde manier behandeld moeten worden om discriminatie tussen Belgische en Europese burgers te vermijden.", aldus Galant. In het plan is daarom de onmiddellijke inning voorzien voor alle overtreders, zowel Belgische als Europese. Een recente richtlijn vergemakkelijkt het uitwisselen van informatie tussen de Europese landen. De verschillende lidstaten kunnen alle EU-burgers vervolgen voor 8 soorten verkeersovertredingen, gaande van overdreven snelheid, het gebruik van alcohol en/of drugs achter het stuur tot het niet dragen van de gordel of al rijdend gsm'en.
Via onderhandelde akkoorden met onze buurlanden wil Galant de lijst met overtredingen uitbreiden met onder andere foutparkeren. Met Frankrijk is er al zo'n overeenkomst. Een tweede belangrijke vernieuwing is dat onbetaalde boetes automatisch met 35% worden verhoogd en dat ze na 30 dagen "uitvoerbaar worden": als de boete niet binnen de 30 dagen wordt betaald, mag de overheid alle middelen inzetten, bijvoorbeeld via de inhouding op terug te storten belastingen.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer