Nieuw verkeersreglement - "Kans om tot meer geharmoniseerde regelgeving te komen"

 Nieuw verkeersreglement - "Kans om tot meer geharmoniseerde regelgeving te komen"

In navolging van het pleidooi van BIVV-topvrouw Karin Genoe acht ook transportorganisatie Febetra een nieuw en helder verkeersreglement nodig. Specifiek voor het vrachtvervoer moet een herschreven wegcode tegemoet komen aan een drietal verzuchtingen. "Dit is vooral een kans om binnen Europa tot een geharmoniseerder regelgeving te komen", zegt Febetra-woordvoerster Isabelle De Maegt.

Zo is er heel wat onduidelijkheid en verwarring rond het inhaalverbod voor vrachtwagens. "België is het enige land in Europa met een verkeersbord dat vrachtwagens de toelating geeft om in te halen. In de rest van Europa zijn er alleen verbodsborden", aldus De Maegt. Vrachtwagens mogen in ons land ook niet inhalen op tweevakssnelwegen, en bij regenweer is inhalen tevens verboden. Heel wat buitenlandse chauffeurs zijn echter niet op de hoogte. "Een nieuw verkeersreglement moet de Belgische regels harmoniseren met het buitenland", meent de Febetra-woordvoerster.

De Maegt wijst ook op de regelgeving rond de rij- en rusttijden. Die is in tegenspraak met de parkeerregels binnen de bebouwde kom. "Vrachtwagenchauffeurs moeten elke dag minstens 11 ononderbroken uren rusttijd in acht nemen, terwijl ze binnen de bebouwde kom maar 8 uur aan een stuk op dezelfde plaats mogen parkeren. Dat betekent dat ze hun rust moeten onderbreken om hun vrachtwagen te verplaatsen."

Tenslotte moeten chauffeurs in België een snelheidssticker van 60 kilometer per uur op de achterkant van hun vrachtwagen hebben. "Maar niemand weet eigenlijk waarvoor die sticker daar moet hangen. Die regel kan dus maar beter afgeschaft worden", aldus nog De Maegt.

BRUSSEL 12/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Vrijdag 18 November 2022

Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Recent ontvingen heel wat zelfstandigen en zaakvoerders plots een uitnodiging tot minnelijke schikking van €509,00 omdat ze nagelaten hebben de chauffeur van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, te identificeren. Het uitsturen als overheid van dergelijke boetes na het jarenlang voeren van een gedoogbeleid in deze materie zorgt voor een zeer groot en terecht onrechtvaardigheidsgevoel wat ons betreft. Als gespecialiseerd kantoor in het verkeersrecht willen wij dan ook iedereen wijzen op de mogelijkheden van betwisting van deze boetes zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Lees meer
 Regres ongegrond verklaard: verzekeraar moet kost van € 23.000,00 zelf betalen!

Vrijdag 18 November 2022

Regres ongegrond verklaard: verzekeraar moet kost van € 23.000,00 zelf betalen!

Wanneer je een verkeersongeval veroorzaakt zal je Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering (BA-verzekering) de kosten aan de tegenpartij vergoeden. In sommige gevallen zal jouw verzekeraar achteraf deze kosten terugvorderen bij jou. Dit kan enkel en alleen in specifieke situaties. Als verzekerde kan je een regresvordering ook aanvechten wanneer de voorwaarden niet werden gerespecteerd. Een gespecialiseerde advocaat kan hier dan ook een absolute meerwaarde betekenen gezien de hoge kosten. Dankzij onze tussenkomst werd een regresvordering van een verzekeraar ter waarde van € 23.000,00 ongegrond verklaard!

Lees meer
 Betrapt met je GSM achter het stuur? Rijverbod!

Woensdag 16 November 2022

Betrapt met je GSM achter het stuur? Rijverbod!

Het parket van Oost-Vlaanderen organiseert een nieuwe actieweek. Alle Oost-Vlaamse politiezones zullen extra controles uitvoeren op het gebruik van mobiele toestellen achter het stuur. Gebruik je een mobiel apparaat niet in de daartoe bestemde houder, dan riskeer je een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs voor de duur van acht dagen. De actieweek loopt van 17 november tot 25 november, u bent gewaarschuwd!

Lees meer
close menu 1u