Regels rond inhaalverbod vrachtwagens moeten geharmoniseerd worden

 Regels rond inhaalverbod vrachtwagens moeten geharmoniseerd worden

Vorig jaar kregen 2.830 vrachtwagens een boete omdat ze inhaalden waar het niet mocht. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-mobiliteitsexpert Jef Van den Bergh opvroeg bij de minister van Mobiliteit. In ons land is het voor vrachtwagens verboden om in te halen op wegen met twee rijstroken per richting, ook inhalen bij regenweer is verboden. Van den Bergh pleit voor een harmonisering van de regels rond het inhaalverbod.

In 2014 vlogen 2.335 vrachtwagenchauffeurs op de bon omdat ze inhaalden op een weg met twee rijstroken per richting. De helft van de overtreders waren buitenlandse vrachtwagens.

"De Belgische regels liggen anders dan in de rest van Europa. In België mag je niet voorbijsteken op 2x2-snelwegen, tenzij anders aangegeven wordt met blauwe toelatingsborden. In de rest van Europa mag je wél voorbijsteken, tenzij anders aangegeven wordt met verbodsborden", zegt Van den Bergh. Dat leidt tot onduidelijkheid en verwarring voor internationale transporteurs. Van den Bergh wil dan ook dat de Belgische regels worden geharmoniseerd met het buitenland.

Op vraag van CD&V gaat minister van Mobiliteit Jacqueline Galant onderzoeken of het inhaalverbod op tweebaanswegen gewijzigd moet worden naar analogie met het buitenland.

Ook het inhaalverbod bij regenweer is aan een evaluatie toe, zegt hij. Voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton is het bij neerslag altijd verboden om in te halen op de autosnelwegen. In 2014 werden minder 495 overtredingen vastgesteld. Uit onderzoek van Touring blijkt echter dat een op de vier chauffeurs toch inhaalt bij regenweer. Van den Bergh pleit daarom voor meer sensibilisering, onder meer door dynamische infoborden boven de snelwegen.

BRUSSEL 11/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu