Nieuw Leuvens circulatieplan legt verkeer aan banden en breidt voetgangerszone uit

  Nieuw Leuvens circulatieplan legt verkeer aan banden en breidt voetgangerszone uit

Het Leuvense stadsbestuur heeft dinsdag een nieuw verkeerscirculatieplan voor de binnenstad voorgesteld dat het autoverkeer gevoelig aan banden legt en de voetgangerszone en het autoluw gebied gevoelig uitbreidt. Het betreft een ontwerpplan waarover in de periode maart-mei een uitgebreide consultatieronde georganiseerd wordt. Het zal eind mei aan de gemeenteraad worden voorgelegd en na goedkeuring voor een groot stuk eind augustus in werking treden.

Het nieuwe circulatieplan verdeelt de stad in zes zones waarvan het centrale deel een voetgangerszone en autoluw gebied is. In vergelijking met de huidige situatie worden enkele gekende pleinen zoals het Ladeuze- en Hogeschoolplein autovrij. Het Herbert Hooverplein wordt nog slechts aan een zijde door auto's berijdbaar (op de lus Blijde Inkom straat-Tiensestraat). Andere pleinen zoals het Smolders- en Damiaanplein worden autoluw. Eenmaal de Bruulparking aangelegd is in 2018 worden ook de Vismarkt en omgeving autovrij gemaakt.

Tussen de vijf zones aan de buitenkant wordt door invoering van een aantal knippen en invoering van eenrichtingsstraten nagenoeg geen autoverkeer meer mogelijk. Opvallend hierbij is dat er ook de Bondgenotenlaan eenrichtingstraat (richting centrum) wordt. Het verkeer binnen een bepaalde zone kan deze via een lus van straten vanop de ring in- en uitrijden. Aan de kop van elke lus bevindt zich een parking. De invoering van de nieuwe verkeerscirculatie in de twee westelijke zones wordt pas doorgevoerd als de geplande parking De Bruul, die zich aan het uiteinde bevindt van de lus Donkerstraat-Brusselsestraat, klaar is.

Als de gemeenteraad het plan goedkeurt worden in de vakantiemaanden de nodige maatregelen getroffen om tijdens de autovrije zondag eind augustus de nieuwe verkeerscirculatie grotendeels in gebruik te nemen. Daarna zullen er nog een aantal pleinen heraangelegd worden. Er komen ook heel wat flankerende maatregelen. Zo zal Leuven een aantal ANPR-camera's opstellen om autobestuurders te kunnen beboeten die zich niet aan de verkeersregels houden, is met De Lijn afgesproken dat de snelheid van de bussen in de Bondgenotenlaan beperkt blijft tot 20 km/uur en worden een aantal nieuwe fietsstraten in gebruik genomen. Ten behoeve van handelaars worden op een aantal plaatsen 'shop&go'-parkings aangelegd waar men maximum 30 minuten mag parkeren.

In een reactie bestempelt oppositiepartij Groen het plan op zich als positief omdat het de autoluwe zone in de binnenstad verruimt, maar de partij wijst er daarnaast op dat de geplande bouw van de Bruulparking contradictorisch is met dit opzet. "Die parking zal meer auto's aantrekken tot in het centrum. Groen vindt dat het stadsbestuur, samen met dit circulatieplan, net voluit zou moeten kiezen voor een parkeeralternatief dat gaat voor overstap in randparkings, gekoppeld aan slimme oplossingen zoals een shuttle die door de stad rijdt op drukke winkeldagen en duurzame thuisbezorging van goederen", aldus raadslid David Dessers. Groen hoopt dat de stad de nodige tijd neemt voor consultatie om het nodige draagvlak te creëren voor dit ambitieuze verkeersplan.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u