Negentien incidenten per dag op snelwegen, niet enkel zware ongevallen
Donderdag 19 Maart 2015

In 2014 waren er op de Vlaamse snelwegen 6.908 incidenten, of 19 per dag. "Het gaat om alle incidenten die een invloed hadden op de verkeersstroom", aldus Hajo Beeckman van Verkeerscentrum Vlaanderen, die zo een bericht in Het Nieuwsblad nuanceert.
Het Nieuwsblad, dat het Verkeersindicatorenrapport van het Verkeerscentrum kon inkijken, schreef maandag dat het aantal zware incidenten op de snelwegen vorig jaar steeg van 5.335 naar 6.908. Beeckman nuanceert echter dat het gaat om alle soorten incidenten en dat uit het Verkeersindicatorenrapport niet blijkt over wat voor incidenten het juist gaat.
"We meten alle incidenten die een invloed hebben op de verkeersstroom. Het gaat om zware en lichte ongevallen, defecte wagens en vrachtwagens, obstakels op de weg en bepaalde incidenten op de pechstrook, als die zorgen voor hinder voor het verkeer", aldus Beeckman. "In het rapport wordt geen onderscheid gemaakt tussen de soorten incidenten. Om dat onderscheid te kunnen maken, is een diepteonderzoek nodig."
Uit het Verkeersindicatorenrapport blijkt wel dat het aantal incidenten gestegen is. Dat komt volgens Beeckman eerst en vooral omdat de registratie verbeterd is. De woordvoerder vermoedt bovendien dat de toenemende filezwaarte een rol speelt, en het feit dat er een grotere mix is van vrijetijdsverkeer en vrachtverkeer. Ook is er meer kans op files in de loop van de dag, niet enkel tijdens de ochtend- en avondspits, wat zorgt voor constante verstoringen in de verkeersstroom.
BRUSSEL 16/03 (BELGA)
Actueel

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.
Lees meer
De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer