Negentien incidenten per dag op snelwegen, niet enkel zware ongevallen

 Negentien incidenten per dag op snelwegen, niet enkel zware ongevallen

In 2014 waren er op de Vlaamse snelwegen 6.908 incidenten, of 19 per dag. "Het gaat om alle incidenten die een invloed hadden op de verkeersstroom", aldus Hajo Beeckman van Verkeerscentrum Vlaanderen, die zo een bericht in Het Nieuwsblad nuanceert.

Het Nieuwsblad, dat het Verkeersindicatorenrapport van het Verkeerscentrum kon inkijken, schreef maandag dat het aantal zware incidenten op de snelwegen vorig jaar steeg van 5.335 naar 6.908. Beeckman nuanceert echter dat het gaat om alle soorten incidenten en dat uit het Verkeersindicatorenrapport niet blijkt over wat voor incidenten het juist gaat.

"We meten alle incidenten die een invloed hebben op de verkeersstroom. Het gaat om zware en lichte ongevallen, defecte wagens en vrachtwagens, obstakels op de weg en bepaalde incidenten op de pechstrook, als die zorgen voor hinder voor het verkeer", aldus Beeckman. "In het rapport wordt geen onderscheid gemaakt tussen de soorten incidenten. Om dat onderscheid te kunnen maken, is een diepteonderzoek nodig."

Uit het Verkeersindicatorenrapport blijkt wel dat het aantal incidenten gestegen is. Dat komt volgens Beeckman eerst en vooral omdat de registratie verbeterd is. De woordvoerder vermoedt bovendien dat de toenemende filezwaarte een rol speelt, en het feit dat er een grotere mix is van vrijetijdsverkeer en vrachtverkeer. Ook is er meer kans op files in de loop van de dag, niet enkel tijdens de ochtend- en avondspits, wat zorgt voor constante verstoringen in de verkeersstroom.

BRUSSEL 16/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u