Nationale VerkeersONveiligheidsenquête - DRIVE up Safety tegen nultolerantie enkel voor onervaren bestuurders

 Nationale VerkeersONveiligheidsenquête - DRIVE up Safety tegen nultolerantie enkel voor onervaren bestuurders

DRIVE up Safety is niet te vinden voor het invoeren van een nultolerantie voor alcohol waarbij enkel onervaren bestuurders geviseerd worden. Dat laat de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren maandag weten in een reactie op de publicatie van de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête, waaruit blijkt dat 8 op 10 Belgen voorstander is van dergelijke maatregel.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) stelde maandag de resultaten voor van zijn jaarlijkse Nationale VerkeersONveiligheidsenquête. Daarin wordt gepeild naar hoe veilig de Belg zich voelt, hoe hij zich gedraagt op de weg en van welke maatregelen hij voorstander is. Acht op de tien Belgen blijken voorstander te zijn van een nultolerantie voor alcohol bij onervaren bestuurders. Slechts een op de acht wil dat die nultolerantie voor alle bestuurders geldt.

Volgens DRIVE up Safety zou het invoeren van zo'n beperkte nultolerantie een erg beperkt effect hebben op de verkeersveiligheid. "Dit is weer zo'n verhaal waarbij mensen zichzelf als een goede bestuurder beschouwen, en het de schuld van een ander is. Alcohol in het verkeer is altijd een slecht idee, leeftijd heeft daar niets mee te maken", zo zegt Stefan De Craecker, woordvoerder van DRIVE up Safety.

De organisatie pleit ervoor dat iedereen in het verkeer zijn verantwoordelijkheid neemt. Als er dan toch een nultolerantie wordt ingevoerd, moet die gelden voor iedereen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u