Van den Bergh (CD&V) waarschuwt voor negatieve effecten van nultolerantie alcohol

  Van den Bergh (CD&V) waarschuwt voor negatieve effecten van nultolerantie alcohol

Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) betwijfelt of een nultolerantie voor alcohol in het verkeer zal leiden tot minder verkeersslachtoffers of tot minder ongevallen veroorzaakt door rijden onder invloed. Er dreigen zelfs ongewenste negatieve effecten te ontstaan, waarschuwt Van den Bergh dinsdag in een opiniebijdrage op Knack.be.

Vorig weekend lanceerden de provinciegouverneurs het voorstel om nultolerantie in te voeren voor alcohol in het verkeer. Het voorstel heeft volgens de CD&V'er de grote verdienste om de aandacht voor verkeersveiligheid op de agenda te plaatsen en het debat over rijden en drinken weer aan te zwengelen. "Nee, nooit", schrijft Van den Bergh.

Toch vraagt hij zich af of die maatregel ons vooruit gaat helpen in de strijd tegen rijden onder invloed en het verminderen van verkeersslachtoffers. "Het is voor beleidsmakers heel eenvoudig aan de limiet te sleutelen, om te laten zien hoe belangrijk men verkeersveiligheid vindt", zegt Van den Bergh. "Veel moeilijker, maar vele malen belangrijker is om die limieten ook af te dwingen en te handhaven. Daarvoor is er naast sensibilisering, maar één antwoord: meer controles. Niet enkel tijdens de Bob-campagnes, maar het hele jaar door".

De CD&V'er vreest ook voor efficiëntieverlies van de alcoholcontroles. Hij wijst erop dat er de jongste jaren stappen vooruit zijn gezet op het vlak van snellere afhandeling en nieuwe technische hulpmiddelen, waardoor controles efficiënter verlopen en waardoor binnen dezelfde tijdspanne heel wat meer bestuurders kunnen worden gecontroleerd met dezelfde personeelsinzet. Als de toegelaten limiet daalt, dreigt het aantal afgenomen controles te verminderen, aldus Van den Bergh.

Hij merkt nog op dat de controlekans voor een Belgische chauffeur bijzonder laag is. "Als het controleniveau niet omhoog gaat, heeft sleutelen aan de limiet nauwelijks, en op termijn zelfs geen enkele zin", luidt het. Het beperkt aantal controles dreigt zelfs nog te verlagen, waardoor de kans stijgt dat chauffeurs die grotere hoeveelheden alcohol hebben gedronken, gemakkelijker door de mazen van het net glippen", besluit hij.

BRUSSEL 08/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u