Van den Bergh (CD&V) waarschuwt voor negatieve effecten van nultolerantie alcohol

  Van den Bergh (CD&V) waarschuwt voor negatieve effecten van nultolerantie alcohol

Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) betwijfelt of een nultolerantie voor alcohol in het verkeer zal leiden tot minder verkeersslachtoffers of tot minder ongevallen veroorzaakt door rijden onder invloed. Er dreigen zelfs ongewenste negatieve effecten te ontstaan, waarschuwt Van den Bergh dinsdag in een opiniebijdrage op Knack.be.

Vorig weekend lanceerden de provinciegouverneurs het voorstel om nultolerantie in te voeren voor alcohol in het verkeer. Het voorstel heeft volgens de CD&V'er de grote verdienste om de aandacht voor verkeersveiligheid op de agenda te plaatsen en het debat over rijden en drinken weer aan te zwengelen. "Nee, nooit", schrijft Van den Bergh.

Toch vraagt hij zich af of die maatregel ons vooruit gaat helpen in de strijd tegen rijden onder invloed en het verminderen van verkeersslachtoffers. "Het is voor beleidsmakers heel eenvoudig aan de limiet te sleutelen, om te laten zien hoe belangrijk men verkeersveiligheid vindt", zegt Van den Bergh. "Veel moeilijker, maar vele malen belangrijker is om die limieten ook af te dwingen en te handhaven. Daarvoor is er naast sensibilisering, maar één antwoord: meer controles. Niet enkel tijdens de Bob-campagnes, maar het hele jaar door".

De CD&V'er vreest ook voor efficiëntieverlies van de alcoholcontroles. Hij wijst erop dat er de jongste jaren stappen vooruit zijn gezet op het vlak van snellere afhandeling en nieuwe technische hulpmiddelen, waardoor controles efficiënter verlopen en waardoor binnen dezelfde tijdspanne heel wat meer bestuurders kunnen worden gecontroleerd met dezelfde personeelsinzet. Als de toegelaten limiet daalt, dreigt het aantal afgenomen controles te verminderen, aldus Van den Bergh.

Hij merkt nog op dat de controlekans voor een Belgische chauffeur bijzonder laag is. "Als het controleniveau niet omhoog gaat, heeft sleutelen aan de limiet nauwelijks, en op termijn zelfs geen enkele zin", luidt het. Het beperkt aantal controles dreigt zelfs nog te verlagen, waardoor de kans stijgt dat chauffeurs die grotere hoeveelheden alcohol hebben gedronken, gemakkelijker door de mazen van het net glippen", besluit hij.

BRUSSEL 08/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u