Van den Bergh (CD&V) waarschuwt voor negatieve effecten van nultolerantie alcohol

  Van den Bergh (CD&V) waarschuwt voor negatieve effecten van nultolerantie alcohol

Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) betwijfelt of een nultolerantie voor alcohol in het verkeer zal leiden tot minder verkeersslachtoffers of tot minder ongevallen veroorzaakt door rijden onder invloed. Er dreigen zelfs ongewenste negatieve effecten te ontstaan, waarschuwt Van den Bergh dinsdag in een opiniebijdrage op Knack.be.

Vorig weekend lanceerden de provinciegouverneurs het voorstel om nultolerantie in te voeren voor alcohol in het verkeer. Het voorstel heeft volgens de CD&V'er de grote verdienste om de aandacht voor verkeersveiligheid op de agenda te plaatsen en het debat over rijden en drinken weer aan te zwengelen. "Nee, nooit", schrijft Van den Bergh.

Toch vraagt hij zich af of die maatregel ons vooruit gaat helpen in de strijd tegen rijden onder invloed en het verminderen van verkeersslachtoffers. "Het is voor beleidsmakers heel eenvoudig aan de limiet te sleutelen, om te laten zien hoe belangrijk men verkeersveiligheid vindt", zegt Van den Bergh. "Veel moeilijker, maar vele malen belangrijker is om die limieten ook af te dwingen en te handhaven. Daarvoor is er naast sensibilisering, maar één antwoord: meer controles. Niet enkel tijdens de Bob-campagnes, maar het hele jaar door".

De CD&V'er vreest ook voor efficiëntieverlies van de alcoholcontroles. Hij wijst erop dat er de jongste jaren stappen vooruit zijn gezet op het vlak van snellere afhandeling en nieuwe technische hulpmiddelen, waardoor controles efficiënter verlopen en waardoor binnen dezelfde tijdspanne heel wat meer bestuurders kunnen worden gecontroleerd met dezelfde personeelsinzet. Als de toegelaten limiet daalt, dreigt het aantal afgenomen controles te verminderen, aldus Van den Bergh.

Hij merkt nog op dat de controlekans voor een Belgische chauffeur bijzonder laag is. "Als het controleniveau niet omhoog gaat, heeft sleutelen aan de limiet nauwelijks, en op termijn zelfs geen enkele zin", luidt het. Het beperkt aantal controles dreigt zelfs nog te verlagen, waardoor de kans stijgt dat chauffeurs die grotere hoeveelheden alcohol hebben gedronken, gemakkelijker door de mazen van het net glippen", besluit hij.

BRUSSEL 08/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu