Van den Bergh (CD&V) waarschuwt voor negatieve effecten van nultolerantie alcohol
Dinsdag 08 December 2015

Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) betwijfelt of een nultolerantie voor alcohol in het verkeer zal leiden tot minder verkeersslachtoffers of tot minder ongevallen veroorzaakt door rijden onder invloed. Er dreigen zelfs ongewenste negatieve effecten te ontstaan, waarschuwt Van den Bergh dinsdag in een opiniebijdrage op Knack.be.
Vorig weekend lanceerden de provinciegouverneurs het voorstel om nultolerantie in te voeren voor alcohol in het verkeer. Het voorstel heeft volgens de CD&V'er de grote verdienste om de aandacht voor verkeersveiligheid op de agenda te plaatsen en het debat over rijden en drinken weer aan te zwengelen. "Nee, nooit", schrijft Van den Bergh.
Toch vraagt hij zich af of die maatregel ons vooruit gaat helpen in de strijd tegen rijden onder invloed en het verminderen van verkeersslachtoffers. "Het is voor beleidsmakers heel eenvoudig aan de limiet te sleutelen, om te laten zien hoe belangrijk men verkeersveiligheid vindt", zegt Van den Bergh. "Veel moeilijker, maar vele malen belangrijker is om die limieten ook af te dwingen en te handhaven. Daarvoor is er naast sensibilisering, maar één antwoord: meer controles. Niet enkel tijdens de Bob-campagnes, maar het hele jaar door".
De CD&V'er vreest ook voor efficiëntieverlies van de alcoholcontroles. Hij wijst erop dat er de jongste jaren stappen vooruit zijn gezet op het vlak van snellere afhandeling en nieuwe technische hulpmiddelen, waardoor controles efficiënter verlopen en waardoor binnen dezelfde tijdspanne heel wat meer bestuurders kunnen worden gecontroleerd met dezelfde personeelsinzet. Als de toegelaten limiet daalt, dreigt het aantal afgenomen controles te verminderen, aldus Van den Bergh.
Hij merkt nog op dat de controlekans voor een Belgische chauffeur bijzonder laag is. "Als het controleniveau niet omhoog gaat, heeft sleutelen aan de limiet nauwelijks, en op termijn zelfs geen enkele zin", luidt het. Het beperkt aantal controles dreigt zelfs nog te verlagen, waardoor de kans stijgt dat chauffeurs die grotere hoeveelheden alcohol hebben gedronken, gemakkelijker door de mazen van het net glippen", besluit hij.
BRUSSEL 08/12 (BELGA)
Bereken uw boete
Actueel

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.
Lees meer
Rijd je in Oostenrijk en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, welke termijnen gelden, wat de tol-/vignetregels betekenen (incl. vervangtol) en wat er gebeurt als je niet reageert. Waar nuttig verwijzen we naar officiële bronnen.
Lees meer
Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).
Lees meer