Van den Bergh (CD&V) waarschuwt voor negatieve effecten van nultolerantie alcohol
Dinsdag 08 December 2015

Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) betwijfelt of een nultolerantie voor alcohol in het verkeer zal leiden tot minder verkeersslachtoffers of tot minder ongevallen veroorzaakt door rijden onder invloed. Er dreigen zelfs ongewenste negatieve effecten te ontstaan, waarschuwt Van den Bergh dinsdag in een opiniebijdrage op Knack.be.
Vorig weekend lanceerden de provinciegouverneurs het voorstel om nultolerantie in te voeren voor alcohol in het verkeer. Het voorstel heeft volgens de CD&V'er de grote verdienste om de aandacht voor verkeersveiligheid op de agenda te plaatsen en het debat over rijden en drinken weer aan te zwengelen. "Nee, nooit", schrijft Van den Bergh.
Toch vraagt hij zich af of die maatregel ons vooruit gaat helpen in de strijd tegen rijden onder invloed en het verminderen van verkeersslachtoffers. "Het is voor beleidsmakers heel eenvoudig aan de limiet te sleutelen, om te laten zien hoe belangrijk men verkeersveiligheid vindt", zegt Van den Bergh. "Veel moeilijker, maar vele malen belangrijker is om die limieten ook af te dwingen en te handhaven. Daarvoor is er naast sensibilisering, maar één antwoord: meer controles. Niet enkel tijdens de Bob-campagnes, maar het hele jaar door".
De CD&V'er vreest ook voor efficiëntieverlies van de alcoholcontroles. Hij wijst erop dat er de jongste jaren stappen vooruit zijn gezet op het vlak van snellere afhandeling en nieuwe technische hulpmiddelen, waardoor controles efficiënter verlopen en waardoor binnen dezelfde tijdspanne heel wat meer bestuurders kunnen worden gecontroleerd met dezelfde personeelsinzet. Als de toegelaten limiet daalt, dreigt het aantal afgenomen controles te verminderen, aldus Van den Bergh.
Hij merkt nog op dat de controlekans voor een Belgische chauffeur bijzonder laag is. "Als het controleniveau niet omhoog gaat, heeft sleutelen aan de limiet nauwelijks, en op termijn zelfs geen enkele zin", luidt het. Het beperkt aantal controles dreigt zelfs nog te verlagen, waardoor de kans stijgt dat chauffeurs die grotere hoeveelheden alcohol hebben gedronken, gemakkelijker door de mazen van het net glippen", besluit hij.
BRUSSEL 08/12 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer
Maandag 13 Februari 2023
Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.
Lees meer