Mistlampen: voor- of achteraan?
Woensdag 04 November 2015
Met de intrede van de herfst krijgen automobilisten weer vaak te maken met mist op de rijweg. Maar wanneer moet je de mistlampen ook alweer gebruiken.
Verplicht of niet?
Met verminderde zichtbaarheid vanaf honderd meter zijn de mistlampen verplicht. Als het zicht tot tweehonderd meter beperkt is, volstaan de dimlichten.
Mag je ze altijd gebruiken?
Bij normaal weer, met normale zichtbaarheid kan je andere bestuurders verblinden met je mistlampen. Daarom is het verboden om ze dan te gebruiken.
Voor- of achteraan?
Niet alle wagens hebben mistlampen vooraan, en dat is ook niet verplicht. Je bent dus ook nooit verplicht om vooraan de mistlampen te gebruiken. Je mistlampen achteraan zijn wel verplicht als het zicht beperkt is tot minder dan honderd meter.
Alleen bij mist?
Ook bij sneeuwval die het zicht beperkt tot minder dan honderd meter, of bij zware regen, zijn mistlampen verplicht.
Hoe hoog is de boete als ik zonder mistlampen rijd?
Rijden zonder mistlampen als dat verplicht is, is een overtreding van de tweede graad. Dat betekent 110 euro bij onmiddellijke inning, 120 euro bij een minnelijke schikking. In extreme gevallen kan het ook voor de politierechter eindigen, en dan kan de boete oplopen tot 1.500 euro en mogelijk een rijverbod.
Bron: Nieuwsblad
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer