Minister Galant richt Instituut voor Accidentologie op
Maandag 30 Maart 2015
Mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) richt een Instituut voor Accidentologie op. Het team van verkeersexperten krijgt straks alle ruimte om ongevallen te analyseren en zo ons rijgedrag, onze wegen én onze voertuigen een pak veiliger maken. Dat schrijft Het Laatste Nieuws maandag.
Onderzoeken van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid hebben zich steeds grotendeels beperkt tot het verzamelen van puur statistische gegevens. Veel doelgerichte oplossingen levert het werk van de experts daardoor zelden op. Daarom werkt minister Galant nu volop aan een wettelijk kader dat zogeheten 'accidentologie' mogelijk maakt. Concreet geeft ze onderzoekers veel meer vrijheid. Zo kunnen ze allicht gemakkelijker pv's inkijken, met slachtoffers praten en ter plaatse analyses uitvoeren.
Tot nog toe zijn alleen agenten, hulpdiensten en wegenwachters toegelaten op de plek van een ongeval.
De minister haalde de mosterd in Nederland. Op het kabinet-Galant willen ze voorlopig geen details kwijt over de Belgische aanpak.
BRUSSEL 30/03 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer