Minder PV's voor overtredingen inhaalverbod door vrachtwagens in 2014
Zaterdag 18 April 2015
Op het inhaalverbod voor vrachtwagens bij neerslag en op wegen met 2 rijstroken per rijrichting werden in 2014 respectievelijk 495 en 2.335 overtredingen geregistreerd. Dat is telkens minder dan in 2013 toen respectievelijk 600 en 2.958 overtredingen werden vastgesteld. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant op een schriftelijke vraag van Jef Van den Bergh (CD&V).
Het aandeel van de buitenlandse chauffeurs bij de vastgestelde overtredingen op het inhaalverbod bij neerslag bedroeg in 2014 49,2 procent en in 2013 41,8 procent. Ook bij de overtredingen op het inhaalverbod bij 2x2-wegen was er in 2014 een opmerkelijke stijging van het aandeel buitenlandse chauffeurs van 44,8 tot 49 procent.
Uit de statistieken kan volgens Galant niet worden afgeleid hoeveel ongevallen te wijten zijn aan het al of niet respecteren van het inhaalverbod bij regenweer, waardoor het onmogelijk is om het effect van de maatregel te evalueren. "Het valt natuurlijk niet te ontkennen dat vrachtwagens bij regenweer en een nat wegdek voor opspattend water zorgen. Door het inhaalverbod verloopt het verkeer gelijkmatiger waardoor het aantal kritische situaties afneemt".
Galant gaat haar administratie vragen om te onderzoeken of de regeling dient gewijzigd. In zijn vraagstelling had Van den Bergh opgemerkt dat de regelgeving betreffende het inhaalverbod bij twee rijstroken in de andere Europese landen anders is, wat mede het hoge aantal overtredingen door buitenlandse chauffeurs zou kunnen verklaren. "Bij ons is het verboden in te halen, tenzij anders aangegeven, terwijl het in Europese landen toegelaten is om in te halen, tenzij anders aangegeven", aldus Van den Bergh.
BRUSSEL 02/04 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer