Minder bestuurders betrapt op alcoholgebruik in 2014
Vrijdag 30 Oktober 2015
Het aantal bestuurders dat in ons land betrapt wordt op inbreuken op de alcoholwetgeving is in 2014 gedaald van 48.031 tot 38.853. In 2011 werden om die reden nog 51.933 pv's opgemaakt en in 2012 46.107. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant op een schriftelijke vraag van Els Van Hoof (CD&V).
De daling deed zich in alle gewesten voor. In het Vlaams Gewest kregen in 2014 23.828 bestuurders omwille van alcoholgebruik een pv tegenover 30.013 in 2013. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest was er een daling van 2.649 in 2013 tot 2.312 in 2014 en in Wallonië van 15.369 tot 12.713. De meeste overtreders situeerden zich in 2014 in de leeftijdsgroep 25-34 (10.407), gevolgd door 35-44 (8.552), 45-54 (8.342), 55-64 (7.375), 16-24 (5.407) en 65+ (1.774).
Het aantal letselongevallen met een bestuurder of voetganger onder invloed van alcohol daalde in de periode 2011-2013 van 5.829 tot 5.242. Deze daling deed zich voor in het Vlaams (van 3.482 tot 3.117) en het Waals Gewest (van 2.002 tot 1.766), maar niet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (van 345 tot 359).
Het aantal doden bij deze ongevallen daalde in die periode van 46 tot 35 en het aantal gewonden van 7.862 tot 7.084. Ook het grootste deel van de overtreders situeerde zich in 2013 in de leeftijdsgroep 25-34 (1.591), gevolgd door de groep van 0-24 (1.200), die van 35-44 (1.098), de leeftijdsgroep van 45-54 (851), de groep 55-46 (446) en de65-plussers (197).
BRUSSEL 30/10 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer