Meer verkeersdoden op Franse, Duitse en Britse wegen in 2014

 Meer verkeersdoden op Franse, Duitse en Britse wegen in 2014

Het verkeer heeft ook in 2014 weer een zware tol geëist op de Europese wegen. In Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk vielen er meer doden op de weg dan het jaar voordien. In de 28 EU-lidstaten kwamen 25.845 mensen kwamen om het leven in het verkeer, dat is amper 0,6 procentpunt minder dan in 2013. Het aantal zwaargewonden nam met 3 procent toe tegenover 2013 en kwam uit op 203.500. Dat blijkt uit het jongste ETSC-rapport.

ETSC staat voor The European Transport Safety Council, een non-profitorganisatie die ijvert voor minder doden en gewonden op de weg en die door de Europese Commissie als expert inzake verkeersveiligheid wordt aangezien. De gemiddelde Europese score is een van de slechtste van de jongste jaren, omdat vroeger het aantal doden en gewonden veel drastischer naar beneden werd gehaald dan in het "zwarte" jaar 2014.

De belangrijkste conclusie van het ETSC-rapport is dat we in Europa onmogelijk nog de doelstelling kunnen halen om het aantal verkeersdoden uit 2010 te halveren tegen 2020. Want dan zouden we elk jaar 8 procent minder verkeersdoden moeten tellen en dat zit er met de huidige cijfers en tendensen niet in.

Vooral in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland vielen meer doden op de weg. Anderzijds slaagden landen als Kroatië, Slovenië, Finland, Griekenland, Luxemburg en Malta erin om hun aantal verkeersdoden met meer dan 10 procent te verminderen.

"België zit met een bescheiden winst op het vlak van de verkeersdoden bij de betere leerlingen in de klas", zegt Koen Peeters van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). "We noteerden in onze Verkeersbarometer in 2014 'slechts' 615 verkeersdoden, tegenover 627 doden in 2013, maar daartegenover staat dat het aantal gewonden op onze wegen in 2014 precies 54.011 bedroeg, 113 meer dan de 53.898 in 2013. De eindbalans is dat er ook bij ons meer verkeersslachtoffers waren."

Om het aantal verkeersdoden en gewonden te verminderen zijn er maar twee duidelijke strategieën. "Nog meer inzetten op sensibiliseringscampagnes enerzijds en controles en sancties anderzijds", zegt Peeters. "Zeker inzake alcohol achter het stuur en de gordelplicht kunnen we nog een heel stuk vooruitgang boeken."

BRUSSEL 18/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu