Meer verkeersdoden op Franse, Duitse en Britse wegen in 2014

 Meer verkeersdoden op Franse, Duitse en Britse wegen in 2014

Het verkeer heeft ook in 2014 weer een zware tol geëist op de Europese wegen. In Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk vielen er meer doden op de weg dan het jaar voordien. In de 28 EU-lidstaten kwamen 25.845 mensen kwamen om het leven in het verkeer, dat is amper 0,6 procentpunt minder dan in 2013. Het aantal zwaargewonden nam met 3 procent toe tegenover 2013 en kwam uit op 203.500. Dat blijkt uit het jongste ETSC-rapport.

ETSC staat voor The European Transport Safety Council, een non-profitorganisatie die ijvert voor minder doden en gewonden op de weg en die door de Europese Commissie als expert inzake verkeersveiligheid wordt aangezien. De gemiddelde Europese score is een van de slechtste van de jongste jaren, omdat vroeger het aantal doden en gewonden veel drastischer naar beneden werd gehaald dan in het "zwarte" jaar 2014.

De belangrijkste conclusie van het ETSC-rapport is dat we in Europa onmogelijk nog de doelstelling kunnen halen om het aantal verkeersdoden uit 2010 te halveren tegen 2020. Want dan zouden we elk jaar 8 procent minder verkeersdoden moeten tellen en dat zit er met de huidige cijfers en tendensen niet in.

Vooral in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland vielen meer doden op de weg. Anderzijds slaagden landen als Kroatië, Slovenië, Finland, Griekenland, Luxemburg en Malta erin om hun aantal verkeersdoden met meer dan 10 procent te verminderen.

"België zit met een bescheiden winst op het vlak van de verkeersdoden bij de betere leerlingen in de klas", zegt Koen Peeters van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). "We noteerden in onze Verkeersbarometer in 2014 'slechts' 615 verkeersdoden, tegenover 627 doden in 2013, maar daartegenover staat dat het aantal gewonden op onze wegen in 2014 precies 54.011 bedroeg, 113 meer dan de 53.898 in 2013. De eindbalans is dat er ook bij ons meer verkeersslachtoffers waren."

Om het aantal verkeersdoden en gewonden te verminderen zijn er maar twee duidelijke strategieën. "Nog meer inzetten op sensibiliseringscampagnes enerzijds en controles en sancties anderzijds", zegt Peeters. "Zeker inzake alcohol achter het stuur en de gordelplicht kunnen we nog een heel stuk vooruitgang boeken."

BRUSSEL 18/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u