Meer verkeersdoden op Franse, Duitse en Britse wegen in 2014
Maandag 22 Juni 2015

Het verkeer heeft ook in 2014 weer een zware tol geëist op de Europese wegen. In Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk vielen er meer doden op de weg dan het jaar voordien. In de 28 EU-lidstaten kwamen 25.845 mensen kwamen om het leven in het verkeer, dat is amper 0,6 procentpunt minder dan in 2013. Het aantal zwaargewonden nam met 3 procent toe tegenover 2013 en kwam uit op 203.500. Dat blijkt uit het jongste ETSC-rapport.
ETSC staat voor The European Transport Safety Council, een non-profitorganisatie die ijvert voor minder doden en gewonden op de weg en die door de Europese Commissie als expert inzake verkeersveiligheid wordt aangezien. De gemiddelde Europese score is een van de slechtste van de jongste jaren, omdat vroeger het aantal doden en gewonden veel drastischer naar beneden werd gehaald dan in het "zwarte" jaar 2014.
De belangrijkste conclusie van het ETSC-rapport is dat we in Europa onmogelijk nog de doelstelling kunnen halen om het aantal verkeersdoden uit 2010 te halveren tegen 2020. Want dan zouden we elk jaar 8 procent minder verkeersdoden moeten tellen en dat zit er met de huidige cijfers en tendensen niet in.
Vooral in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland vielen meer doden op de weg. Anderzijds slaagden landen als Kroatië, Slovenië, Finland, Griekenland, Luxemburg en Malta erin om hun aantal verkeersdoden met meer dan 10 procent te verminderen.
"België zit met een bescheiden winst op het vlak van de verkeersdoden bij de betere leerlingen in de klas", zegt Koen Peeters van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). "We noteerden in onze Verkeersbarometer in 2014 'slechts' 615 verkeersdoden, tegenover 627 doden in 2013, maar daartegenover staat dat het aantal gewonden op onze wegen in 2014 precies 54.011 bedroeg, 113 meer dan de 53.898 in 2013. De eindbalans is dat er ook bij ons meer verkeersslachtoffers waren."
Om het aantal verkeersdoden en gewonden te verminderen zijn er maar twee duidelijke strategieën. "Nog meer inzetten op sensibiliseringscampagnes enerzijds en controles en sancties anderzijds", zegt Peeters. "Zeker inzake alcohol achter het stuur en de gordelplicht kunnen we nog een heel stuk vooruitgang boeken."
BRUSSEL 18/06 (BELGA)
Actueel

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.
Lees meer
De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer