Meer media-aandacht voor verkeersongevallen met jongeren
Donderdag 19 Maart 2015
Weekendongevallen en verkeersongevallen met jongeren komen gemakkelijker aan bod in de tv-journaals dan andere ongevallen. Dat blijkt uit een studie van het Steunpunt Verkeersveiligheid (Universiteit Hasselt) en het Steunpunt Media (Universiteit Antwerpen). "De ernst, tijdstip en plaats van het ongeval, de leeftijd van de slachtoffers en type weggebruikers beïnvloeden de kans dat de media erover berichten", aldus de onderzoekers.
Voor hun studie bekeken de onderzoekers alle items die in de periode 2006-2012 aan bod kwamen in de 19 uur-journaals van VRT en VTM.
Daaruit blijkt dat nog geen 1 procent van alle letselongevallen televisie-aandacht kregen. Van de dodelijke verkeersongevallen kwam echter 22,5 procent in het journaal, waarvan beduidend meer op VTM (849) dan op de VRT (530).
De onderzoekers stelden vast dat dodelijke ongevallen en botsingen met meerdere slachtoffers vaker leiden tot een item op tv. Dat geldt ook voor ongevallen met jonge slachtoffers. "Als een kind of een tiener overlijdt bij een ongeval, dan wordt de kans dat de tv-journaals over het ongeval berichten 2,5 (tiener) tot 3,5 (kind) keer zo groot", concludeert de studie.
Als een 65-plusser sterft, verkleint die kans dan weer met een derde. En ongevallen met vrouwelijke dodelijke slachtoffers komen ongeveer 30 procent meer aan bod dan ongevallen waarbij uitsluitend mannen betrokken zijn.
De onderzoekers stelden ook vast dat dodelijke weekendongevallen 35 procent meer in het nieuws komen dan tijdens de week. Komen minder dan gemiddeld aan bod: ongevallen met motorrijders en bromfietsers, alsook ongevallen in West-Vlaanderen en Limburg. Oververtegenwoordigd zijn de accidenten met vrachtwagens, die op autosnelwegen en die ongevallen die plaatsvinden in de provincie Antwerpen.
DIEPENBEEK/ANTWERPEN 16/03 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer