Meer dan honderd auto's per uur in Gents voetgangersgebied

 Meer dan honderd auto's per uur in Gents voetgangersgebied

Per uur rijden gemiddeld meer dan honderd auto's en bestelwagens door het Gentse voetgangersgebied, zegt het Gents Milieufront na een telling afgelopen zaterdag. De Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen) zegt dat het probleem gekend is, en dat eraan gewerkt wordt met de voorbereiding van een nieuw mobiliteitsplan.

Vrijwilligers telden zaterdag tussen 11 en 18 uur alle inkomende auto's op drie toegangswegen van de Gentse voetgangerszone. "Het meeste aantal auto's komt via de Sint-Niklaasstraat in de voetgangerszone terecht", zegt woordvoerder Steven Geirnaert (GMF). Daarna volgen de Sint-Michielshelling en het Gravensteen/Groentenmarkt. Naast taxi's komen vooral gewone personenwagens het voetgangersgebied binnen, slechts een klein deeltje zijn buitenlanders.

Het GMF vraagt een effectieve en efficiënte handhaving, met in de eerste plaats goed werkende nummerplaatcamera's. Daarnaast vraagt de actiegroep duidelijker signalisatie en een evaluatie van de meer dan 10.000 vergunningen.

De Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) reageert allerminst verrast over de cijfers. "Het probleem is gekend bij ons en we verbergen dat ook niet. Het aantal mensen dat door het voetgangersgebied rijdt is te hoog. Twee op zes voertuigen heeft geen vergunning, en van de overblijvende vier zesden zijn er drie zesden vrijgesteld door de wegcode, zoals taxi's en openbaar vervoer," zegt Watteeuw. "Het laatste zesde zijn bewoners en leveranciers." Watteeuw merkt ook nog op dat niet alle vergunningen permanent zijn.

De schepen wijst erop dat momenteel het vergunningsbeleid hervormd wordt in functie van de nieuwe (uitgebreide) voetgangerszone. Begin 2016 zullen er ook ANPR-camera's operationeel worden, momenteel zijn er twee proefopstellingen (Sint-Michielshelling en Jan Breydelstraat), maar er komen er nog minstens op drie plaats bij. Daardoor kan het Mobiiteitsbedrijf vaststellingen doen zodat overtreders GAS-boetes riskeren.

Na de zomer van 2016 treedt een nieuw mobiliteitsplan in werking. Gent onderzoekt onder meer of er in het voetgangersgebied tussen 11 en 19 uur verkeersvrije straten ontwikkeld kunnen worden. Daar zullen niet alleen taxi's of bestelwagens met leveringen geweerd worden, maar ook fietsers. "Het gaat dan wel niet om grote assen en de voorwaarde is ook dat we alternatieve routes uitbouwen die op zijn minst even goed zijn," zegt Watteeuw daarover.

GENT 15/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u