Meer dan honderd auto's per uur in Gents voetgangersgebied

 Meer dan honderd auto's per uur in Gents voetgangersgebied

Per uur rijden gemiddeld meer dan honderd auto's en bestelwagens door het Gentse voetgangersgebied, zegt het Gents Milieufront na een telling afgelopen zaterdag. De Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen) zegt dat het probleem gekend is, en dat eraan gewerkt wordt met de voorbereiding van een nieuw mobiliteitsplan.

Vrijwilligers telden zaterdag tussen 11 en 18 uur alle inkomende auto's op drie toegangswegen van de Gentse voetgangerszone. "Het meeste aantal auto's komt via de Sint-Niklaasstraat in de voetgangerszone terecht", zegt woordvoerder Steven Geirnaert (GMF). Daarna volgen de Sint-Michielshelling en het Gravensteen/Groentenmarkt. Naast taxi's komen vooral gewone personenwagens het voetgangersgebied binnen, slechts een klein deeltje zijn buitenlanders.

Het GMF vraagt een effectieve en efficiënte handhaving, met in de eerste plaats goed werkende nummerplaatcamera's. Daarnaast vraagt de actiegroep duidelijker signalisatie en een evaluatie van de meer dan 10.000 vergunningen.

De Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) reageert allerminst verrast over de cijfers. "Het probleem is gekend bij ons en we verbergen dat ook niet. Het aantal mensen dat door het voetgangersgebied rijdt is te hoog. Twee op zes voertuigen heeft geen vergunning, en van de overblijvende vier zesden zijn er drie zesden vrijgesteld door de wegcode, zoals taxi's en openbaar vervoer," zegt Watteeuw. "Het laatste zesde zijn bewoners en leveranciers." Watteeuw merkt ook nog op dat niet alle vergunningen permanent zijn.

De schepen wijst erop dat momenteel het vergunningsbeleid hervormd wordt in functie van de nieuwe (uitgebreide) voetgangerszone. Begin 2016 zullen er ook ANPR-camera's operationeel worden, momenteel zijn er twee proefopstellingen (Sint-Michielshelling en Jan Breydelstraat), maar er komen er nog minstens op drie plaats bij. Daardoor kan het Mobiiteitsbedrijf vaststellingen doen zodat overtreders GAS-boetes riskeren.

Na de zomer van 2016 treedt een nieuw mobiliteitsplan in werking. Gent onderzoekt onder meer of er in het voetgangersgebied tussen 11 en 19 uur verkeersvrije straten ontwikkeld kunnen worden. Daar zullen niet alleen taxi's of bestelwagens met leveringen geweerd worden, maar ook fietsers. "Het gaat dan wel niet om grote assen en de voorwaarde is ook dat we alternatieve routes uitbouwen die op zijn minst even goed zijn," zegt Watteeuw daarover.

GENT 15/09 (BELGA)


Actueel

 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
close menu 1u