Meer dan honderd auto's per uur in Gents voetgangersgebied
Dinsdag 15 September 2015

Per uur rijden gemiddeld meer dan honderd auto's en bestelwagens door het Gentse voetgangersgebied, zegt het Gents Milieufront na een telling afgelopen zaterdag. De Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen) zegt dat het probleem gekend is, en dat eraan gewerkt wordt met de voorbereiding van een nieuw mobiliteitsplan.
Vrijwilligers telden zaterdag tussen 11 en 18 uur alle inkomende auto's op drie toegangswegen van de Gentse voetgangerszone. "Het meeste aantal auto's komt via de Sint-Niklaasstraat in de voetgangerszone terecht", zegt woordvoerder Steven Geirnaert (GMF). Daarna volgen de Sint-Michielshelling en het Gravensteen/Groentenmarkt. Naast taxi's komen vooral gewone personenwagens het voetgangersgebied binnen, slechts een klein deeltje zijn buitenlanders.
Het GMF vraagt een effectieve en efficiënte handhaving, met in de eerste plaats goed werkende nummerplaatcamera's. Daarnaast vraagt de actiegroep duidelijker signalisatie en een evaluatie van de meer dan 10.000 vergunningen.
De Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) reageert allerminst verrast over de cijfers. "Het probleem is gekend bij ons en we verbergen dat ook niet. Het aantal mensen dat door het voetgangersgebied rijdt is te hoog. Twee op zes voertuigen heeft geen vergunning, en van de overblijvende vier zesden zijn er drie zesden vrijgesteld door de wegcode, zoals taxi's en openbaar vervoer," zegt Watteeuw. "Het laatste zesde zijn bewoners en leveranciers." Watteeuw merkt ook nog op dat niet alle vergunningen permanent zijn.
De schepen wijst erop dat momenteel het vergunningsbeleid hervormd wordt in functie van de nieuwe (uitgebreide) voetgangerszone. Begin 2016 zullen er ook ANPR-camera's operationeel worden, momenteel zijn er twee proefopstellingen (Sint-Michielshelling en Jan Breydelstraat), maar er komen er nog minstens op drie plaats bij. Daardoor kan het Mobiiteitsbedrijf vaststellingen doen zodat overtreders GAS-boetes riskeren.
Na de zomer van 2016 treedt een nieuw mobiliteitsplan in werking. Gent onderzoekt onder meer of er in het voetgangersgebied tussen 11 en 19 uur verkeersvrije straten ontwikkeld kunnen worden. Daar zullen niet alleen taxi's of bestelwagens met leveringen geweerd worden, maar ook fietsers. "Het gaat dan wel niet om grote assen en de voorwaarde is ook dat we alternatieve routes uitbouwen die op zijn minst even goed zijn," zegt Watteeuw daarover.
GENT 15/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 03 Mei 2023
GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?𝗡𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝟮𝟬% 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗯𝗲𝗹𝘁 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻𝘃𝗿𝗶𝗷 𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗳𝘀𝘁 𝟮𝟱% 𝗹𝗲𝗲𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻. Opmerkelijke cijfers wanneer je beseft dat het gebruik van een gsm de oorzaak is van 8% van alle verkeersongevallen. Uitgedrukt in cijfers komt dit neer op 50 doden en 4.500 slachtoffers. Reden genoeg voor de wetgever om de controles hierop gevoelig te versterken. Een omzendbrief van het parket van Oost-Vlaanderen gaat over de nieuwe richtlijnen die de verschillende politiediensten mee hebben gekregen om deze cijfers drastisch te doen dalen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer