Meer dan honderd auto's per uur in Gents voetgangersgebied
Dinsdag 15 September 2015

Per uur rijden gemiddeld meer dan honderd auto's en bestelwagens door het Gentse voetgangersgebied, zegt het Gents Milieufront na een telling afgelopen zaterdag. De Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen) zegt dat het probleem gekend is, en dat eraan gewerkt wordt met de voorbereiding van een nieuw mobiliteitsplan.
Vrijwilligers telden zaterdag tussen 11 en 18 uur alle inkomende auto's op drie toegangswegen van de Gentse voetgangerszone. "Het meeste aantal auto's komt via de Sint-Niklaasstraat in de voetgangerszone terecht", zegt woordvoerder Steven Geirnaert (GMF). Daarna volgen de Sint-Michielshelling en het Gravensteen/Groentenmarkt. Naast taxi's komen vooral gewone personenwagens het voetgangersgebied binnen, slechts een klein deeltje zijn buitenlanders.
Het GMF vraagt een effectieve en efficiënte handhaving, met in de eerste plaats goed werkende nummerplaatcamera's. Daarnaast vraagt de actiegroep duidelijker signalisatie en een evaluatie van de meer dan 10.000 vergunningen.
De Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) reageert allerminst verrast over de cijfers. "Het probleem is gekend bij ons en we verbergen dat ook niet. Het aantal mensen dat door het voetgangersgebied rijdt is te hoog. Twee op zes voertuigen heeft geen vergunning, en van de overblijvende vier zesden zijn er drie zesden vrijgesteld door de wegcode, zoals taxi's en openbaar vervoer," zegt Watteeuw. "Het laatste zesde zijn bewoners en leveranciers." Watteeuw merkt ook nog op dat niet alle vergunningen permanent zijn.
De schepen wijst erop dat momenteel het vergunningsbeleid hervormd wordt in functie van de nieuwe (uitgebreide) voetgangerszone. Begin 2016 zullen er ook ANPR-camera's operationeel worden, momenteel zijn er twee proefopstellingen (Sint-Michielshelling en Jan Breydelstraat), maar er komen er nog minstens op drie plaats bij. Daardoor kan het Mobiiteitsbedrijf vaststellingen doen zodat overtreders GAS-boetes riskeren.
Na de zomer van 2016 treedt een nieuw mobiliteitsplan in werking. Gent onderzoekt onder meer of er in het voetgangersgebied tussen 11 en 19 uur verkeersvrije straten ontwikkeld kunnen worden. Daar zullen niet alleen taxi's of bestelwagens met leveringen geweerd worden, maar ook fietsers. "Het gaat dan wel niet om grote assen en de voorwaarde is ook dat we alternatieve routes uitbouwen die op zijn minst even goed zijn," zegt Watteeuw daarover.
GENT 15/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Zondag 26 Januari 2025
Intolaw update - 25 Januari 2025Deze week presenteren we in ons artikel een overzicht van de alcoholcontroles in België, met een uitgebreide uitleg van uw rechten en de mogelijke sancties bij overtredingen. Daarnaast krijgt u een overzicht van de geldende regels omtrent snelheidsovertredingen en vindt u een FAQ over de boetes voor overbelasting van voertuigen, met de verschillende boete-intervallen afhankelijk van het overschrijdende gewicht.
Lees meer
Vrijdag 24 Januari 2025
Intolaw update - 18 Januari 2025Deze week belichten we verschillende onderwerpen uit het verkeersrecht. Ontdek hoe de roodlichtcamera’s werken, die steeds vaker op onze wegen aanwezig zijn en elke overtreding registreren. Maar dat is niet alles, we behandelen ook onderwerpen zoals het intrekken van het rijbewijs en de boetes voor bestuurders met een voorlopig rijbewijs.
Lees meer
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meer