Meer dan honderd auto's per uur in Gents voetgangersgebied

 Meer dan honderd auto's per uur in Gents voetgangersgebied

Per uur rijden gemiddeld meer dan honderd auto's en bestelwagens door het Gentse voetgangersgebied, zegt het Gents Milieufront na een telling afgelopen zaterdag. De Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen) zegt dat het probleem gekend is, en dat eraan gewerkt wordt met de voorbereiding van een nieuw mobiliteitsplan.

Vrijwilligers telden zaterdag tussen 11 en 18 uur alle inkomende auto's op drie toegangswegen van de Gentse voetgangerszone. "Het meeste aantal auto's komt via de Sint-Niklaasstraat in de voetgangerszone terecht", zegt woordvoerder Steven Geirnaert (GMF). Daarna volgen de Sint-Michielshelling en het Gravensteen/Groentenmarkt. Naast taxi's komen vooral gewone personenwagens het voetgangersgebied binnen, slechts een klein deeltje zijn buitenlanders.

Het GMF vraagt een effectieve en efficiënte handhaving, met in de eerste plaats goed werkende nummerplaatcamera's. Daarnaast vraagt de actiegroep duidelijker signalisatie en een evaluatie van de meer dan 10.000 vergunningen.

De Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) reageert allerminst verrast over de cijfers. "Het probleem is gekend bij ons en we verbergen dat ook niet. Het aantal mensen dat door het voetgangersgebied rijdt is te hoog. Twee op zes voertuigen heeft geen vergunning, en van de overblijvende vier zesden zijn er drie zesden vrijgesteld door de wegcode, zoals taxi's en openbaar vervoer," zegt Watteeuw. "Het laatste zesde zijn bewoners en leveranciers." Watteeuw merkt ook nog op dat niet alle vergunningen permanent zijn.

De schepen wijst erop dat momenteel het vergunningsbeleid hervormd wordt in functie van de nieuwe (uitgebreide) voetgangerszone. Begin 2016 zullen er ook ANPR-camera's operationeel worden, momenteel zijn er twee proefopstellingen (Sint-Michielshelling en Jan Breydelstraat), maar er komen er nog minstens op drie plaats bij. Daardoor kan het Mobiiteitsbedrijf vaststellingen doen zodat overtreders GAS-boetes riskeren.

Na de zomer van 2016 treedt een nieuw mobiliteitsplan in werking. Gent onderzoekt onder meer of er in het voetgangersgebied tussen 11 en 19 uur verkeersvrije straten ontwikkeld kunnen worden. Daar zullen niet alleen taxi's of bestelwagens met leveringen geweerd worden, maar ook fietsers. "Het gaat dan wel niet om grote assen en de voorwaarde is ook dat we alternatieve routes uitbouwen die op zijn minst even goed zijn," zegt Watteeuw daarover.

GENT 15/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Wat riskeer je als jonge bestuurder?

Dinsdag 12 September 2023

Wat riskeer je als jonge bestuurder?

In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.

Lees meer
 Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

Maandag 10 Juli 2023

Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

In een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?

Lees meer
 Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Dinsdag 27 Juni 2023

Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Sinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.

Lees meer
close menu 1u