Mechelen past ANPR-camera's aan voor trajectcontrole

  Mechelen past ANPR-camera's aan voor trajectcontrole

De stad Mechelen zal in de toekomst camera's met automatische nummerplaatherkenning (ANPR) aanpassen zodat ze ook voor trajectcontrole kunnen worden ingezet. Daarnaast zullen ze ook dienen om vrachtwagens te weren uit bepaalde straten. De vernieuwing van het huidige cameranetwerk en de aanpassingen eraan zullen zo'n 1,25 miljoen euro kosten.

Sinds 2010 heeft de stad Mechelen enorm geïnvesteerd in de uitbouw van een gestructureerd ANPR-netwerk. Tot nu toe dienden de camera's enkel om de criminaliteit te bestrijden, maar vanaf eind dit jaar zullen ze ook worden ingezet om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rond de stad te verbeteren. Niet alleen wordt het aantal camera's vergroot, maar ook worden op bepaalde trajecten slimmere camera's geïnstalleerd zodat ze ook trajectcontrole kunnen doen.

"We gaan in de loop van 2016 en begin 2017 ons cameranetwerk structureel vernieuwen", zegt Dirk Van de Sande, woordvoerder van politiezone Mechelen-Willebroek. "Een deel van de huidige camera's wordt vervangen door nieuwe, slimmere camera's, enkele 'oudere' camera's krijgen een nieuwe locatie. Door ook trajectcontrole mogelijk te maken met onze ANPR-camera's kunnen we de verkeersveiligheid op bepaalde pijnpunten veel beter aanpakken. Elf trajecten krijgen trajectcontrole. In de plaats van twee uur een agent ter plaatse te laten controleren, doen we dit nu systematisch. Dat zal hopelijk een gedragswijziging met zich meebrengen."

Op zes trajecten dienen de camera's ook als vrachtwagensluis. "De camera's zullen elk voertuig dat geen personenwagen is, detecteren", aldus Van de Sande. "Daarna wordt manueel gekeken welke voertuigen in overtreding zijn en welke niet." Het voordeel van deze digitale vrachtwagensluizen is dat er geen aanpassingen aan de infrastructuur moeten gebeuren, zoals asverschuivingen die vaak gevaarlijk zijn voor fietsers en voetgangers, maar ook dat in geval van uitzondering de straat nog wel toegankelijk blijft voor vrachtwagens.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Dinsdag 27 Juli 2021

Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Was het verkeerslicht nog oranje of net niet? Een kwestie van een seconde, maar wel met hele andere gevolgen! In dit artikel bekijken we hoe dit gecontroleerd wordt, wat de rol is van de plaats waar je door het rood licht rijdt en uiteraard hoe hoog de boete is in België!

Lees meer
 Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

Vrijdag 16 Juli 2021

Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

In de wet wordt bepaald dat bij snelheidsovertredingen over een bepaalde grens er verplicht een rijverbod dient te worden uitgesproken. Daardoor zullen deze overtredingen ook steeds gedagvaard worden voor de Politierechtbank en is een gewone geldboete niet mogelijk. De rechtbank kan niet afwijken van de verplichting om een rijverbod op te leggen, behoudens uitdrukkelijke motivering. De praktijk leert ons echter dat de rechtbank zelden tot nooit gebruik maakt van deze uitzondering.

Lees meer
 Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Maandag 12 Juli 2021

Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Een van de eerste stappen na een verkeersongeluk is het bepalen wie er nu in fout was. Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. Dit leidt regelmatig tot ellenlange discussies tussen de betrokken partijen en hun verzekeringsmaatschappijen. In dit artikel lichten we het Europese Aanrijdingsformulier toe en bespreken we wat je best kan doen in het geval van onenigheid.

Lees meer
close menu