Mechelen past ANPR-camera's aan voor trajectcontrole
Zondag 14 Februari 2016
De stad Mechelen zal in de toekomst camera's met automatische nummerplaatherkenning (ANPR) aanpassen zodat ze ook voor trajectcontrole kunnen worden ingezet. Daarnaast zullen ze ook dienen om vrachtwagens te weren uit bepaalde straten. De vernieuwing van het huidige cameranetwerk en de aanpassingen eraan zullen zo'n 1,25 miljoen euro kosten.
Sinds 2010 heeft de stad Mechelen enorm geïnvesteerd in de uitbouw van een gestructureerd ANPR-netwerk. Tot nu toe dienden de camera's enkel om de criminaliteit te bestrijden, maar vanaf eind dit jaar zullen ze ook worden ingezet om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rond de stad te verbeteren. Niet alleen wordt het aantal camera's vergroot, maar ook worden op bepaalde trajecten slimmere camera's geïnstalleerd zodat ze ook trajectcontrole kunnen doen.
"We gaan in de loop van 2016 en begin 2017 ons cameranetwerk structureel vernieuwen", zegt Dirk Van de Sande, woordvoerder van politiezone Mechelen-Willebroek. "Een deel van de huidige camera's wordt vervangen door nieuwe, slimmere camera's, enkele 'oudere' camera's krijgen een nieuwe locatie. Door ook trajectcontrole mogelijk te maken met onze ANPR-camera's kunnen we de verkeersveiligheid op bepaalde pijnpunten veel beter aanpakken. Elf trajecten krijgen trajectcontrole. In de plaats van twee uur een agent ter plaatse te laten controleren, doen we dit nu systematisch. Dat zal hopelijk een gedragswijziging met zich meebrengen."
Op zes trajecten dienen de camera's ook als vrachtwagensluis. "De camera's zullen elk voertuig dat geen personenwagen is, detecteren", aldus Van de Sande. "Daarna wordt manueel gekeken welke voertuigen in overtreding zijn en welke niet." Het voordeel van deze digitale vrachtwagensluizen is dat er geen aanpassingen aan de infrastructuur moeten gebeuren, zoals asverschuivingen die vaak gevaarlijk zijn voor fietsers en voetgangers, maar ook dat in geval van uitzondering de straat nog wel toegankelijk blijft voor vrachtwagens.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer