Mechelen past ANPR-camera's aan voor trajectcontrole

  Mechelen past ANPR-camera's aan voor trajectcontrole

De stad Mechelen zal in de toekomst camera's met automatische nummerplaatherkenning (ANPR) aanpassen zodat ze ook voor trajectcontrole kunnen worden ingezet. Daarnaast zullen ze ook dienen om vrachtwagens te weren uit bepaalde straten. De vernieuwing van het huidige cameranetwerk en de aanpassingen eraan zullen zo'n 1,25 miljoen euro kosten.

Sinds 2010 heeft de stad Mechelen enorm geïnvesteerd in de uitbouw van een gestructureerd ANPR-netwerk. Tot nu toe dienden de camera's enkel om de criminaliteit te bestrijden, maar vanaf eind dit jaar zullen ze ook worden ingezet om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rond de stad te verbeteren. Niet alleen wordt het aantal camera's vergroot, maar ook worden op bepaalde trajecten slimmere camera's geïnstalleerd zodat ze ook trajectcontrole kunnen doen.

"We gaan in de loop van 2016 en begin 2017 ons cameranetwerk structureel vernieuwen", zegt Dirk Van de Sande, woordvoerder van politiezone Mechelen-Willebroek. "Een deel van de huidige camera's wordt vervangen door nieuwe, slimmere camera's, enkele 'oudere' camera's krijgen een nieuwe locatie. Door ook trajectcontrole mogelijk te maken met onze ANPR-camera's kunnen we de verkeersveiligheid op bepaalde pijnpunten veel beter aanpakken. Elf trajecten krijgen trajectcontrole. In de plaats van twee uur een agent ter plaatse te laten controleren, doen we dit nu systematisch. Dat zal hopelijk een gedragswijziging met zich meebrengen."

Op zes trajecten dienen de camera's ook als vrachtwagensluis. "De camera's zullen elk voertuig dat geen personenwagen is, detecteren", aldus Van de Sande. "Daarna wordt manueel gekeken welke voertuigen in overtreding zijn en welke niet." Het voordeel van deze digitale vrachtwagensluizen is dat er geen aanpassingen aan de infrastructuur moeten gebeuren, zoals asverschuivingen die vaak gevaarlijk zijn voor fietsers en voetgangers, maar ook dat in geval van uitzondering de straat nog wel toegankelijk blijft voor vrachtwagens.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u