Locatie per locatie onderzoeken of verkeerslicht kan weggenomen worden

 Locatie per locatie onderzoeken of verkeerslicht kan weggenomen worden

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) erkent dat sommige verkeerslichten weg kunnen, maar doet liever geen uitspraken over percentages of aantallen. Beter is locatie per locatie ter bekijken of een verkeerslicht weg kan.

Touring stelt dat vijftig procent van de verkeerslichten verwijderd kan worden zonder negatieve gevolgen voor de veiligheid. Volgens VAB kunnen in de bebouwde kom zelfs negen van de tien lichten verdwijnen.

Het BIVV wil vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid liever geen uitspraken doen over percentages of aantallen. "We vinden dat locatie per locatie moet onderzocht worden of verkeerslichten weggenomen kunnen worden, in functie van verkeersstromen en urbanisatie", zo zegt woordvoerster Karin Genoe.

De organisatie wijst ook op de rol die verkeerslichten spelen bij het gevoel van verkeersveiligheid. "Verkeerslichten zijn aangelegd om conflicten tussen weggebruikers te vermijden, waardoor voetgangers en fietsers zich ook veiliger voelen. Uit onze Nationale VerkeersOnVeiligheidsEnquête bleek dat ouders eerder een verkeersonveilig gevoel hebben als het erop aankomt om hun kinderen te voet of met de fiets naar school te laten gaan. Denk dan een aantal verkeerslichten weg in de zones rond scholen, en ze zullen misschien nog minder geneigd zijn om hun kinderen te voet of met de fiets naar school te laten gaan", zo klinkt het bij Genoe.

Net als VAB en Touring denkt de BIVV dat verkeerslichten op knippermodus zetten een oplossing kan zijn, maar dat enkel 's nachts en in welomschreven omstandigheden. "Als je zones hebt waar overdag belangrijke kruisende verkeersstromen gescheiden worden door verkeerslichten, en waar 's nachts weinig of geen verkeer is, biedt de knipperlichtmodus 's nachts een oplossing", aldus Genoe.

Bron: Belga


Actueel

 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
close menu 1u