Locatie per locatie onderzoeken of verkeerslicht kan weggenomen worden

 Locatie per locatie onderzoeken of verkeerslicht kan weggenomen worden

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) erkent dat sommige verkeerslichten weg kunnen, maar doet liever geen uitspraken over percentages of aantallen. Beter is locatie per locatie ter bekijken of een verkeerslicht weg kan.

Touring stelt dat vijftig procent van de verkeerslichten verwijderd kan worden zonder negatieve gevolgen voor de veiligheid. Volgens VAB kunnen in de bebouwde kom zelfs negen van de tien lichten verdwijnen.

Het BIVV wil vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid liever geen uitspraken doen over percentages of aantallen. "We vinden dat locatie per locatie moet onderzocht worden of verkeerslichten weggenomen kunnen worden, in functie van verkeersstromen en urbanisatie", zo zegt woordvoerster Karin Genoe.

De organisatie wijst ook op de rol die verkeerslichten spelen bij het gevoel van verkeersveiligheid. "Verkeerslichten zijn aangelegd om conflicten tussen weggebruikers te vermijden, waardoor voetgangers en fietsers zich ook veiliger voelen. Uit onze Nationale VerkeersOnVeiligheidsEnquête bleek dat ouders eerder een verkeersonveilig gevoel hebben als het erop aankomt om hun kinderen te voet of met de fiets naar school te laten gaan. Denk dan een aantal verkeerslichten weg in de zones rond scholen, en ze zullen misschien nog minder geneigd zijn om hun kinderen te voet of met de fiets naar school te laten gaan", zo klinkt het bij Genoe.

Net als VAB en Touring denkt de BIVV dat verkeerslichten op knippermodus zetten een oplossing kan zijn, maar dat enkel 's nachts en in welomschreven omstandigheden. "Als je zones hebt waar overdag belangrijke kruisende verkeersstromen gescheiden worden door verkeerslichten, en waar 's nachts weinig of geen verkeer is, biedt de knipperlichtmodus 's nachts een oplossing", aldus Genoe.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u