Lichte daling aantal verkeersdoden op Belgische wegen in 2014

 Lichte daling aantal verkeersdoden op Belgische wegen in 2014

Het aantal verkeersdoden op Belgische wegen is in 2014 licht gedaald. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Het aantal doden ter plaatse zakte met 1,9 procent tot 615. Het totale aantal verkeersdoden wordt geschat op 715, tegenover 724 in 2013. Er zijn wel opvallende regionale verschillen.

Zo is er in het aantal doden ter plaatse een forse daling in Wallonië (-9 procent) en een opvallende stijging in Vlaanderen (+5,7 procent). Tussen 2001 en 2013 is het aantal verkeersdoden in ons land ruim gehalveerd van 1.486 tot 724. Die dalende trend zet zich ook voorzichtig door in 2014. Volgens de schattingen van het BIVV komt men voor 2014 uit op 715 doden of een daling van 1,2 procent. Ondanks die daling zit ons land nog ver verwijderd van de doelstelling voor 2015 (maximum 630 doden) en voor 2020 (maximum 420 doden).

Het aantal mensen dat onmiddellijk is omgekomen bij een verkeersongevallen ('doden ter plaatse') is in 2014 gezakt van 627 naar 615 of een daling met 1,9 procent. Er zijn daarbij wel grote verschillen tussen de gewesten. Zo laat het Waals gewest een daling optekenen van 288 naar 262 of een daling met 9 procent. Ook het Brussels gewest kent een daling en laat met 17 doden een laagterecord optekenen. Maar in Vlaanderen is er opnieuw een stijging van 318 naar 336 of een toename met 5,7 procent. Het BIVV ziet in de cijfers enkele zorgwekkende evoluties. Zo is het aantal doden ter plaatse bij ongevallen met vrachtwagens gestegen van 84 naar 121 (+37).

Maar er is ook positief nieuws. Zo is er een daling van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten. Het aantal ongevallen met jongeren tussen 18 en 24 zakte in 2013 naar 7.949 - een laagterecord - of een daling met 6 procent. De daling is vooral te merken tijdens de nachten, met name van 121 naar 84 doden (-37).

Volgens federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant is de daling te klein om de vooropgestelde doelstellingen te halen. "Daarom heb ik het BIVV gevraagd om tegen het einde van 2015 een Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid te organiseren om een balans op te maken van de geleverde inspanningen en een plan met verdere acties en de middelen die nodig zijn om de doelstellingen te behalen".

BRUSSEL 17/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

Donderdag 16 Juni 2022

Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

De objectiviteitsclausule is een clausule die wettelijk aanwezig moet zijn in alle rechtsbijstandverzekeringspolissen. Maar wat is het doel ervan, wanneer kan er een beroep op worden gedaan en wat met de mogelijke kosten bij de toepassing ervan? De advocaten van Intolaw vatten in dit artikel samen wat u moet weten over de objectiviteitsclausule in België

Lees meer
 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
close menu 1u