Lichte daling aantal verkeersdoden op Belgische wegen in 2014

 Lichte daling aantal verkeersdoden op Belgische wegen in 2014

Het aantal verkeersdoden op Belgische wegen is in 2014 licht gedaald. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Het aantal doden ter plaatse zakte met 1,9 procent tot 615. Het totale aantal verkeersdoden wordt geschat op 715, tegenover 724 in 2013. Er zijn wel opvallende regionale verschillen.

Zo is er in het aantal doden ter plaatse een forse daling in Wallonië (-9 procent) en een opvallende stijging in Vlaanderen (+5,7 procent). Tussen 2001 en 2013 is het aantal verkeersdoden in ons land ruim gehalveerd van 1.486 tot 724. Die dalende trend zet zich ook voorzichtig door in 2014. Volgens de schattingen van het BIVV komt men voor 2014 uit op 715 doden of een daling van 1,2 procent. Ondanks die daling zit ons land nog ver verwijderd van de doelstelling voor 2015 (maximum 630 doden) en voor 2020 (maximum 420 doden).

Het aantal mensen dat onmiddellijk is omgekomen bij een verkeersongevallen ('doden ter plaatse') is in 2014 gezakt van 627 naar 615 of een daling met 1,9 procent. Er zijn daarbij wel grote verschillen tussen de gewesten. Zo laat het Waals gewest een daling optekenen van 288 naar 262 of een daling met 9 procent. Ook het Brussels gewest kent een daling en laat met 17 doden een laagterecord optekenen. Maar in Vlaanderen is er opnieuw een stijging van 318 naar 336 of een toename met 5,7 procent. Het BIVV ziet in de cijfers enkele zorgwekkende evoluties. Zo is het aantal doden ter plaatse bij ongevallen met vrachtwagens gestegen van 84 naar 121 (+37).

Maar er is ook positief nieuws. Zo is er een daling van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten. Het aantal ongevallen met jongeren tussen 18 en 24 zakte in 2013 naar 7.949 - een laagterecord - of een daling met 6 procent. De daling is vooral te merken tijdens de nachten, met name van 121 naar 84 doden (-37).

Volgens federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant is de daling te klein om de vooropgestelde doelstellingen te halen. "Daarom heb ik het BIVV gevraagd om tegen het einde van 2015 een Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid te organiseren om een balans op te maken van de geleverde inspanningen en een plan met verdere acties en de middelen die nodig zijn om de doelstellingen te behalen".

BRUSSEL 17/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u