Leuven kijkt naar Nederland voor aanpak van onbeheerde fietsen

 Leuven kijkt naar Nederland voor aanpak van onbeheerde fietsen

De politie heeft vrijdagmorgen op het Martelarenplein in Leuven 273 onbeheerde fietsen opgehaald. In de fietsenstalling onder het station waren op datzelfde moment 580 beschikbare plaatsen. Een verloren strijd, zo lijkt het. Maar het Leuvense stadsbestuur vond in Nederland inspiratie voor een mogelijk nieuwe aanpak van het probleem.

Het Martelarenplein voor het station van Leuven is geen parkeerplaats voor fietsen, maar op sommige momenten kan je het plein amper oversteken. Terwijl de plaatsen in de ondergrondse fietsenstalling op wandelafstand nagenoeg leeg blijven. "Er zijn recentelijk 1.600 parkeerplaatsen bijgekomen. In de stationsomgeving komen er daar nog eens 4.000 bij", zegt Dirk Robbeets (sp.a), schepen van Openbare Werken. "Van alle gegraveerde fietsen, waarvan we dus de eigenaar kennen, wordt slechts dertig procent opgehaald in de afhandelcentrale."

Pogingen tot een mentaliteitswijziging liepen in het verleden op een sisser uit. Maar het stadsbestuur geeft de strijd niet op en ging op verkenning bij onze noorderburen. "In de Nederlandse steden worden de fietsen dagelijks opgehaald. Op het centrale plein in Utrecht vindt elke dag een grote opkuis plaats. Om je fiets terug te krijgen betaal je 30 euro, of meer als je die thuis wil laten afleveren. In Leuven is dat 5 euro voor een gegraveerde fiets en 10 euro voor een niet-gegraveerde."

Leuven bouwt in deelgemeente Kessel-Lo een nieuwe afhandelcentrale met 3.000 plaatsen die op 1 april de deuren opent. De stad trekt daarvoor ook nieuw personeel aan.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u