Kwart van de flitspalen op Vlaamse gewestwegen werkt niet
Dinsdag 23 Februari 2016
Op de Vlaamse gewestwegen werkt momenteel meer dan een kwart (27 pct) van de flitspalen niet. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan Vlaams parlementslid Jos De Meyer (CD&V). De minister maakt zich wel sterk dat hij binnen enkele maanden naar een operationeel percentage zal kunnen gaan van 80 pct, aldus de CD&V'er.
De oorzaken zijn heel divers. In sommige gevallen is de inactiviteit te wijten aan bijvoorbeeld de toplaag van de weg die vernieuwd moet worden, of beschadiging door een verkeersongeval. Maar soms is het probleem van meer structurele aard zoals een lopende (her)keuringsprocedure, heraansluitingen na ombouw van verkeerslichten (LED) of kabels die hersteld moeten worden.
"Een goede weginrichting en een duidelijke wegcode is belangrijk, maar ook de handhaving is een essentiële schakel in een goed verkeersveiligheidsbeleid", aldus De Meyer. "De minister moet zo snel mogelijk werk maken van een structureel onderhoud en de opvolging van kapotte flitspalen. 1 op 4 niet-werkende flitspalen is echt van het slechte te veel."
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer