Kilometerheffing voor vrachtwagens - "Vrachtwagens kunnen vanaf 1 oktober geregistreerd worden"

 Kilometerheffing voor vrachtwagens - "Vrachtwagens kunnen vanaf 1 oktober geregistreerd worden"

Vanaf 1 oktober 2015 kunnen eigenaars van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton zich laten registreren voor de kilometerheffing die vanaf 1 april 2016 moet betaald worden.

Na registratie van het voertuig en betaling van een waarborg wordt een zogeheten On Board Unit (OBU) ter beschikking gesteld. Dat is een elektronisch toestel waarmee de heffing wordt berekend. Dat heeft het tolbedrijf Satellic NV woensdag bekendgemaakt. De tarieven van heffing moeten nog bepaald worden.

De drie gewesten in België keurden in 2011 de invoering van een intelligente kilometerheffing goed. Het tolbedrijf Satellic NV staat in voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van het kilomterheffingsysteem en heeft daarvoor een contract afgesloten met Viapass, het samenwerkingsverband van de drie gewesten voor wegbeprijzing.

De bestuurder van de vrachtwagen moet dus eerst een On Board Unit (OBU) ophalen aan een verdeelpunt vanaf 1 oktober 2015 en moet zich laten registreren. Er wordt ook een waarborg gevraagd voor de OBU. Het toestel zal makkelijk in enkele minuten door de chauffeur zelf geïnstalleerd kunnen worden in de cabine van de vrachtwagen. Na deze korte stop kan de chauffeur gebruik maken van alle tolwegen.

De OBU registreert namelijk via satelliettechnologie welke afstand de vrachtwagen aflegt op welke weg. Het aantal verreden kilometers wordt via draadloze technologie doorgeseind aan een verwerkingscentrum, waar een factuur zal worden opgemaakt. Chauffeurs die België verlaten, zullen hun OBU kunnen inleveren aan een verdeelpunt, waarna ze afrekenen en hun waarborg terugkrijgen.

De te betalen tol wordt bepaald aan de hand van vier parameters: het aantal gereden kilometers, het wegtype, de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) en de EURO-emissieklasse.

Satellic meldde woensdag dat het gestart is met de productie van 800.000 OBU's. Ook worden de tolterminals voor het verkrijgen en terugbrengen van On Board Units momenteel geïnstalleerd in België en zijn buurlanden tegen 1 oktober.

Satellic is ook begonnen met de bouw van de handhavingsinfrastructuur die het gebruik van de OBU's moet controleren. Daarvoor zijn er drie systemen: vaste tolportieken aan grote wegen, flexibele systemen die kunnen worden geïnstalleerd op bruggen of langs wegen en bemande voertuigen voor mobiele handhaving. Momenteel zijn al 14 van de 40 bestelde portieken geïnstalleerd, en de flexibele en mobiele controleposten zijn in productie en opbouw.

Daarnaast werkt Satellic aan een call center dat geopend wordt op 1 oktober en dat weggebruikers in vier talen zal bijstaan.

BRUSSEL 13/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
 Wanneer is er sprake van vluchtmisdrijf?

Woensdag 03 Augustus 2022

Wanneer is er sprake van vluchtmisdrijf?

Elke week vind je wel een bericht over een ongeval met vluchtmisdrijf. Een bestuurder veroorzaakt een ongeluk maar vlucht weg in paniek. Het kan zowaar iedereen overkomen. In dit artikel gaan de gespecialiseerde advocaten dieper in op de voorwaarden om van vluchtmisdrijf te spreken.

Lees meer
 Wat is de bebouwde kom?

Woensdag 03 Augustus 2022

Wat is de bebouwde kom?

De bebouwde kom is een zone die bestaat uit bebouwing langs de openbare wegen. Een zone bestaat uit één of meerdere openbare wegen waarvan het begin en einde wordt aangeduid door een zonebord.

Lees meer
close menu 1u