Kilometerheffing voor vrachtwagens - "Vrachtwagens kunnen vanaf 1 oktober geregistreerd worden"

 Kilometerheffing voor vrachtwagens - "Vrachtwagens kunnen vanaf 1 oktober geregistreerd worden"

Vanaf 1 oktober 2015 kunnen eigenaars van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton zich laten registreren voor de kilometerheffing die vanaf 1 april 2016 moet betaald worden.

Na registratie van het voertuig en betaling van een waarborg wordt een zogeheten On Board Unit (OBU) ter beschikking gesteld. Dat is een elektronisch toestel waarmee de heffing wordt berekend. Dat heeft het tolbedrijf Satellic NV woensdag bekendgemaakt. De tarieven van heffing moeten nog bepaald worden.

De drie gewesten in België keurden in 2011 de invoering van een intelligente kilometerheffing goed. Het tolbedrijf Satellic NV staat in voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van het kilomterheffingsysteem en heeft daarvoor een contract afgesloten met Viapass, het samenwerkingsverband van de drie gewesten voor wegbeprijzing.

De bestuurder van de vrachtwagen moet dus eerst een On Board Unit (OBU) ophalen aan een verdeelpunt vanaf 1 oktober 2015 en moet zich laten registreren. Er wordt ook een waarborg gevraagd voor de OBU. Het toestel zal makkelijk in enkele minuten door de chauffeur zelf geïnstalleerd kunnen worden in de cabine van de vrachtwagen. Na deze korte stop kan de chauffeur gebruik maken van alle tolwegen.

De OBU registreert namelijk via satelliettechnologie welke afstand de vrachtwagen aflegt op welke weg. Het aantal verreden kilometers wordt via draadloze technologie doorgeseind aan een verwerkingscentrum, waar een factuur zal worden opgemaakt. Chauffeurs die België verlaten, zullen hun OBU kunnen inleveren aan een verdeelpunt, waarna ze afrekenen en hun waarborg terugkrijgen.

De te betalen tol wordt bepaald aan de hand van vier parameters: het aantal gereden kilometers, het wegtype, de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) en de EURO-emissieklasse.

Satellic meldde woensdag dat het gestart is met de productie van 800.000 OBU's. Ook worden de tolterminals voor het verkrijgen en terugbrengen van On Board Units momenteel geïnstalleerd in België en zijn buurlanden tegen 1 oktober.

Satellic is ook begonnen met de bouw van de handhavingsinfrastructuur die het gebruik van de OBU's moet controleren. Daarvoor zijn er drie systemen: vaste tolportieken aan grote wegen, flexibele systemen die kunnen worden geïnstalleerd op bruggen of langs wegen en bemande voertuigen voor mobiele handhaving. Momenteel zijn al 14 van de 40 bestelde portieken geïnstalleerd, en de flexibele en mobiele controleposten zijn in productie en opbouw.

Daarnaast werkt Satellic aan een call center dat geopend wordt op 1 oktober en dat weggebruikers in vier talen zal bijstaan.

BRUSSEL 13/05 (BELGA)


Actueel

 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
 Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Maandag 16 Juni 2025

Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Plannen om deze zomer met de auto op vakantie te gaan? Of je nu naar de bergen trekt of de zon opzoekt aan de Middellandse Zee, een goede voorbereiding is essentieel. Verschillende populaire vakantielanden hebben in 2025 nieuwe verkeersregels ingevoerd. Wie vertrekt zonder kennis van zaken, loopt het risico op forse boetes en onaangename verrassingen. We zetten de belangrijkste wijzigingen per land voor je op een rij.

Lees meer
 Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Maandag 16 Juni 2025

Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Nieuwe toltechnologie, nieuwe risico’s Vakanties betekenen vaak vrijheid en ontspanning, maar op de Franse autosnelwegen is voorzichtigheid geboden. Sinds de invoering van tolwegen met vrije doorstroming (péage en flux libre) duiken er steeds vaker fraudegevallen met valse betalingsverzoeken op – en Belgische bestuurders zijn een geliefkoosd doelwit.

Lees meer
close menu 1u