Kilometerheffing voor vrachtwagens van start op 1 april

 Kilometerheffing voor vrachtwagens van start op 1 april

Op 1 april trad in België de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton in werking. Met het systeem willen de drie gewesten meer het gebruik dan het bezit van een vrachtwagen belasten en buitenlandse vrachtwagens laten meebetalen aan het gebruik van onze wegen. De jaarlijkse opbrengst van de heffing wordt geraamd op 750 miljoen euro. Het systeem werd woensdag voorgesteld door Viapass, de interregionale overheidsinstantie die het systeem zal coördineren en controleren. Opmerkelijk: geen van de drie aangekondigde gewestministers van Mobiliteit - Christophe Lacroix (Wallonië), Pascal Smet (Brussel) en Ben Weyts (Vlaanderen) - was aanwezig op de persconferentie.

Het dossier kent een lange voorbereiding. Er is jaren gediscussieerd over de beste methode. In 2011 sloten de drie gewesten een samenwerkingsakkoord over de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens. Dat akkoord werd nadien verder uitgewerkt.

Vanaf vrijdag 1 april betalen alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert.

Voor een aantal voertuigen geldt de heffing niet. Zo zijn er bijvoorbeeld uitzonderingen voor legervoertuigen, brandweerwagens, ambulances en landbouwvoertuigen die enkel voor landbouw gebruikt worden.

Volgens Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass, is voor de start gerekend op zo'n 350.000 gebruikers. Dat aantal zou na een jaar oplopen tot 600.000. In totaal worden er 800.000 OBU's geproduceerd. Die zijn volgens Schoups al beschikbaar.

Een OBU kan je op twee manieren aanschaffen. Ofwel via de website van de dienstverlener(s). Voorlopig is dat enkel Satellic, het consortium dat het systeem gebouwd heeft. Later zouden daar nog andere providers kunnen bijkomen. Daarnaast zijn er ook 128 verdeelautomaten die vooral opgesteld staan aan de Belgische grenzen. Na betaling van een waarborg van 135 euro kan een truckchauffeur een OBU uit zo'n automaat halen.

Het tolwegennet komt grotendeels overeen met dat van het Eurovignet, zeg maar de autosnelwegen, ringwegen en hoofdwegen. In Wallonië zijn er tolwegen toegevoegd om sluipverkeer te vermijden. De kaarten met tolwegen staan op www.viapass.be/nl/downloads.

De naleving van de heffing zal gecontroleerd worden via 40 vaste portieken op de grote verkeersassen, 22 mobiele camera's en 40 controlevoertuigen van de gewesten. De boete bedraagt 1.000 euro per overtreding. Daarna krijgt de chauffeur drie uur om zich in regel te stellen. Doet hij dat niet, dan riskeert hij nadien opnieuw een boete van 1.000 euro.

Er was kritiek opgedoken over onnauwkeurige registraties door het systeem. Zo zouden gebruikers ook tol aangerekend krijgen voor parallelwegen of parkings die in de buurt van tolwegen liggen. Dat levert dan foute facturen op. "Die problemen zijn er inderdaad", geeft Viapass-topman Schoups toe. "Gebruikers kunnen dat soort foute aanrekeningen altijd signaleren. We zullen dat dan controleren en als het klopt, zal de gebruiker vergoed worden", aldus Schoups.

Schoups counterde ook de kritiek van fiscalist Michel Maus. Die had de kilometerheffing bestempeld als illegaal. "De kilometerheffing is juridisch voldoende onderbouwd", zo maakt Schoups zich sterk.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u