Kilometerheffing voor vrachtwagens - "In deze moeilijke tijden kunnen we dit missen als kiespijn"

 Kilometerheffing voor vrachtwagens - "In deze moeilijke tijden kunnen we dit missen als kiespijn"

Bouwbedrijven die net als transportbedrijven vanaf 1 april 2016 kilometerheffing zullen betalen, zullen méér betalen voor het transport van goederen en hun personeel naar de werf dan nu het geval is. Bouwunie betreurt dat de invoering van de kilometerheffing een meerkost betekent voor het gros van de bouwbedrijven. "In deze economisch moeilijke tijden kunnen bouwbedrijven deze kostenstijging missen als kiespijn", zegt Jean-Pierre Waeytens, secretaris-generaal van Bouwunie.

Net als de transportsector zal ook de bouwsector vanaf 1 april 2016 de kilometerheffing voor vrachtwagens boven 3,5 ton moeten betalen. Registratie van het aantal kilometers op de tolwegen zal gebeuren via een On Board Unit (OBU) die vanaf oktober te verkrijgen is. "We zijn tevreden dat er duidelijkheid is over het systeem van de OBU's voor de registratie van het aantal kilometers", zegt Jean-Pierre Waeytens. "Maar we betreuren dat er nog veel onduidelijkheid is over de kilometerheffing zélf."

Wat wel al bekend is, is dat de kilometerheffing gelijk staat aan een kostenstijging voor de bouwbedrijven. De huidige compensaties via de afschaffing van het eurovignet en de vermindering van de verkeersbelasting met 40 procent, zijn onvoldoende, zo vindt Bouwunie.

Bouwunie berekende dat de invoering van de kilometerheffing een meerkost betekent van enkele honderden tot een paar duizenden euro's per vrachtwagen. "Wij hopen dat de Vlaamse regering onze opmerkingen ter harte neemt en de meerkost aanpakt", zegt Jean-Pierre Waeytens.

BRUSSEL 13/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u