Kilometerheffing voor vrachtwagens - "In deze moeilijke tijden kunnen we dit missen als kiespijn"

 Kilometerheffing voor vrachtwagens - "In deze moeilijke tijden kunnen we dit missen als kiespijn"

Bouwbedrijven die net als transportbedrijven vanaf 1 april 2016 kilometerheffing zullen betalen, zullen méér betalen voor het transport van goederen en hun personeel naar de werf dan nu het geval is. Bouwunie betreurt dat de invoering van de kilometerheffing een meerkost betekent voor het gros van de bouwbedrijven. "In deze economisch moeilijke tijden kunnen bouwbedrijven deze kostenstijging missen als kiespijn", zegt Jean-Pierre Waeytens, secretaris-generaal van Bouwunie.

Net als de transportsector zal ook de bouwsector vanaf 1 april 2016 de kilometerheffing voor vrachtwagens boven 3,5 ton moeten betalen. Registratie van het aantal kilometers op de tolwegen zal gebeuren via een On Board Unit (OBU) die vanaf oktober te verkrijgen is. "We zijn tevreden dat er duidelijkheid is over het systeem van de OBU's voor de registratie van het aantal kilometers", zegt Jean-Pierre Waeytens. "Maar we betreuren dat er nog veel onduidelijkheid is over de kilometerheffing zélf."

Wat wel al bekend is, is dat de kilometerheffing gelijk staat aan een kostenstijging voor de bouwbedrijven. De huidige compensaties via de afschaffing van het eurovignet en de vermindering van de verkeersbelasting met 40 procent, zijn onvoldoende, zo vindt Bouwunie.

Bouwunie berekende dat de invoering van de kilometerheffing een meerkost betekent van enkele honderden tot een paar duizenden euro's per vrachtwagen. "Wij hopen dat de Vlaamse regering onze opmerkingen ter harte neemt en de meerkost aanpakt", zegt Jean-Pierre Waeytens.

BRUSSEL 13/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u