Kilometerheffing - Ook Vlaamse regering zet licht op groen voor kilometerheffing vrachtwagens‏

 Kilometerheffing - Ook Vlaamse regering zet licht op groen voor kilometerheffing vrachtwagens‏

Na Wallonië en Brussel heeft ook Vlaanderen het licht op groen gezet voor de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens. Binnen- en buitenlandse vrachtwagens van meer dan 3,5 ton zullen vanaf 2016 een heffing moeten betalen per gereden kilometer.

De heffing zal gelden op alle hoofdassen, maar ook op parallelwegen om sluipverkeer te vermijden, legt minister van Mobiliteit Ben Weyts uit. De precieze tarieven liggen nog niet vast, maar zullen afhangen van de tonnage, emmissieklasse en wegtype. Er volgt nog overleg met de sector.

In 2011 sloten de drie gewesten een akkoord om een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren. Dat vertaalde zich in een samenwerkingsakkoord in 2014. Bedoeling is om vrachtwagens te laten betalen voor het gebruik van het wegennet. Er werd geopteerd voor een slimme kilometerheffing ter vervanging van het bestaande eurovignet.

Na de Waalse en Brusselse regering, zet nu ook de Vlaamse regering de volgende stap voor de invoering van de geplande kilometerheffing. Vanaf 2016 zullen binnen- en buitenlandse vrachtwagenschauffeurs in Vlaanderen via een systeem van on-board units (OBU's) en tolpoorten een heffing moeten betalen per gereden kilometer. In Vlaanderen zal de heffing gelden voor zowel hoofdassen als voor parallelle wegen (om zo sluipverkeer te vermijden).

De precieze tarieven liggen nog niet vast. Daarover wordt volgens minister Weyts nog overleg gevoerd met de betrokken sectoren. "Niets wordt beslist zonder voorafgaandelijk overleg, dat is en blijft ons uitgangspunt", aldus de N-VA-minister. Wat wel als vast ligt, is dat het tarief zal afhangen van tonnage, emmissieklasse en wegtype. "Net zoals in het buitenland zal wie minder vervoert ook minder moeten betalen", aldus Weyts.

Weyts voorziet ook "flankerende maatregelen" voor de betrokken sectoren. "Er wordt daarbij onder meer gedacht aan extra investeringen in het wegennet en impulsen voor veiligere vrachtwagens", luidt het.

BRUSSEL 13/02 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u