Ik heb nog nooit moeten blazen

 Ik heb nog nooit moeten blazen

Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts vindt dat er meer moet worden gecontroleerd op alcohol in het verkeer en is tevreden met het voornemen van de federale regering om elk jaar een derde van de bestuurders te laten blazen. Dat zei hij donderdag in het Vlaams parlement na vragen van Marino Keulen (Open Vld).

"Ik weet niet hoe vaak jullie al werden gecontroleerd, maar ik werd nog nooit gecontroleerd", zei Weyts in het parlement. Hij juicht dan ook het voornemen toe om de alcoholcontroles op te drijven. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon kondigde eind vorig jaar aan tegen 2017 jaarlijks één op drie bestuurders te laten blazen, een doelstelling waar de politie wel extra manschappen voor eist.

In een nultolerantie voor jonge bestuuders ziet Weyts geen heil. "Zo'n maatregel zou de jonge bestuurders viseren, terwijl dat net de leeftijdscategorie is die het beter doet op dat vlak, veel beter alleszins dan mijn leeftijdscategorie."

De minister wil daarentegen meer alcoholsloten geplaatst zien. "Ik ben voorstander van een verdere uitrol van het alcoholslot, de ruimere toepassing ervan en de verkeerspsychologische begeleiding op dat vlak. Flankerende maatregelen via een begeleidingsprogramma moeten de persoon in kwestie helpen om naar een verantwoord rijgedrag over te gaan. Desgevallend moet dat ook de samenleving beschermen."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u