Ik heb nog nooit moeten blazen
Zaterdag 09 Januari 2016

Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts vindt dat er meer moet worden gecontroleerd op alcohol in het verkeer en is tevreden met het voornemen van de federale regering om elk jaar een derde van de bestuurders te laten blazen. Dat zei hij donderdag in het Vlaams parlement na vragen van Marino Keulen (Open Vld).
"Ik weet niet hoe vaak jullie al werden gecontroleerd, maar ik werd nog nooit gecontroleerd", zei Weyts in het parlement. Hij juicht dan ook het voornemen toe om de alcoholcontroles op te drijven. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon kondigde eind vorig jaar aan tegen 2017 jaarlijks één op drie bestuurders te laten blazen, een doelstelling waar de politie wel extra manschappen voor eist.
In een nultolerantie voor jonge bestuuders ziet Weyts geen heil. "Zo'n maatregel zou de jonge bestuurders viseren, terwijl dat net de leeftijdscategorie is die het beter doet op dat vlak, veel beter alleszins dan mijn leeftijdscategorie."
De minister wil daarentegen meer alcoholsloten geplaatst zien. "Ik ben voorstander van een verdere uitrol van het alcoholslot, de ruimere toepassing ervan en de verkeerspsychologische begeleiding op dat vlak. Flankerende maatregelen via een begeleidingsprogramma moeten de persoon in kwestie helpen om naar een verantwoord rijgedrag over te gaan. Desgevallend moet dat ook de samenleving beschermen."
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel

Maandag 03 Maart 2025
Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteitenDe opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.
Lees meer
De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.
Lees meer