Hoe zit het met de mobiliteit in de grootsteden?

 Hoe zit het met de mobiliteit in de grootsteden?

Hoe werkt de mobiliteit in de grootsteden in België? Hoe kan ik voldoen aan de regels? Dat ontdekt u met IntoLaw.

·      Wat met de voetgangerszones in Brussel?

·      Hoe vermijd ik boetes in Gent?

·      Wat kan ik verwachten in Antwerpen?

 

Antwerpen, Brussel en Gent voeren elk een uniek mobiliteitsbeleid in de stadscentra. Met drie verschillende nadrukken en ontelbaar veel verschillende benaderingen en controles zijn de regels soms moeilijk bij te houden. Ontdek hier waarop u best let de volgende keer u de stad ingaat.

 

Wat met de voetgangerszones in Brussel?

Brussel legt in haar mobiliteitsplan de nadruk op de voetganger. De nieuwe voetgangerszones in centrum Brussel zijn niet toegankelijk voor auto’s, tenzij die daar toestemming voor hebben. Die toestemming is gratis of betalend, afhankelijk van de reden ervoor. Gedoogbeleid voert de stad niet.

Dat wordt nochtans tegengesproken door buurtbewoners en andere weggebruikers in de Anspachlaan. Die lijkt vaak te transformeren tot parking. “Als het op de Anspachlaan elke dag volgeparkeerd staat, dan wordt het elke dag volgeverbaliseerd”, aldus politiecommissaris Christian De Coninck.

Wat houdt dat in? Al minstens een GAS-boete van €55 voor enkel foutparkeren. Dat bedrag kan nog flink oplopen door het strenge optreden van de politie tegen foutparkeerders. Die verkeersboete aanvechten? Dat is heel moeilijk door de talrijke politieaanwezigheid en dus overvloedige getuigen en pv’s.

Hoe vermijd ik boetes in Gent?

Centrum Gent zet ook in op de zwakke weggebruiker met het nieuwe mobiliteitsplan, maar richt zich vooral op fietsers. Met verbrede fietspaden, fietsstraten en fietsbruggen krijgen fietsers doorheen de hele stad flink wat voorrang. Enkel in de drie voetgangersstraten in het historisch centrum stappen ze best af. Zogenaamde knippen deelden Gent op in verschillende zones die door de auto enkel via de kleine ring of buitenwijken met elkaar verbonden zijn.

Die regeling zorgt bij veel bestuurders voor verwarring. U dient in het centrum heel goed te letten op de overvloedige verkeersborden, zelfs als u de weg goed kent. Een verkeersboete aanvechten lukt ook hier niet goed. Gent gebruikt camera’s die de nummerplaten scannen en zo automatisch opzoeken of het voertuig een vergunning heeft om op die plaats te rijden. Directe controle, dus. Ook hier gelden bedragen vanaf €55 bij overtredingen die, net zoals in Brussel, snel kunnen oplopen.

Wat kan ik verwachten in Antwerpen?

De aangepaste mobiliteit in Antwerpen richt zich vooral op het algemeen welzijn met de lage emissiezone of LEZ. Die werd ingevoerd om de luchtkwaliteit in het centrum te verbeteren. Enkel wagens die voldoen aan de juiste uitstootwaarden kunnen probleemloos de stad binnen. Wat als mijn auto een klein beetje te veel uitstoot? Dan kan u voor beperkte periodes vergunningen kopen om toch de stad in te rijden. Ligt die uitstoot veel te hoog? Dan komt het voertuig er gewoon helemaal niet in.

Antwerpen zet zwaar in op het emissieplan, wat de boetebedragen flink weerspiegelen. Zonder vergunning met te veel uitstoot de stad in? Dat is nu nog een minimumbedrag van €125 bij een eerste overtreding en €150 bij een tweede. Vanaf 2018 wordt dat bedrag bij elke overtreding meteen €150. De verkeersboete aanvechten kan door een dossier met bewijsstukken op te bouwen waarmee u toont dat het voertuig wel degelijk toegang verdient tot de LEZ.

 

Hoe kan ik een verkeersboete aanvechten? Welke stappen onderneem ik als ik een volgens mij onterechte verkeersboete wil aanvechten? Vraag raad aan de advocaten van IntoLaw voor de beste begeleiding.


Bereken je boete

Actueel

 Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Vrijdag 18 November 2022

Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Recent ontvingen heel wat zelfstandigen en zaakvoerders plots een uitnodiging tot minnelijke schikking van €509,00 omdat ze nagelaten hebben de chauffeur van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, te identificeren. Het uitsturen als overheid van dergelijke boetes na het jarenlang voeren van een gedoogbeleid in deze materie zorgt voor een zeer groot en terecht onrechtvaardigheidsgevoel wat ons betreft. Als gespecialiseerd kantoor in het verkeersrecht willen wij dan ook iedereen wijzen op de mogelijkheden van betwisting van deze boetes zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Lees meer
 Regres ongegrond verklaard: verzekeraar moet kost van € 23.000,00 zelf betalen!

Vrijdag 18 November 2022

Regres ongegrond verklaard: verzekeraar moet kost van € 23.000,00 zelf betalen!

Wanneer je een verkeersongeval veroorzaakt zal je Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering (BA-verzekering) de kosten aan de tegenpartij vergoeden. In sommige gevallen zal jouw verzekeraar achteraf deze kosten terugvorderen bij jou. Dit kan enkel en alleen in specifieke situaties. Als verzekerde kan je een regresvordering ook aanvechten wanneer de voorwaarden niet werden gerespecteerd. Een gespecialiseerde advocaat kan hier dan ook een absolute meerwaarde betekenen gezien de hoge kosten. Dankzij onze tussenkomst werd een regresvordering van een verzekeraar ter waarde van € 23.000,00 ongegrond verklaard!

Lees meer
 Betrapt met je GSM achter het stuur? Rijverbod!

Woensdag 16 November 2022

Betrapt met je GSM achter het stuur? Rijverbod!

Het parket van Oost-Vlaanderen organiseert een nieuwe actieweek. Alle Oost-Vlaamse politiezones zullen extra controles uitvoeren op het gebruik van mobiele toestellen achter het stuur. Gebruik je een mobiel apparaat niet in de daartoe bestemde houder, dan riskeer je een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs voor de duur van acht dagen. De actieweek loopt van 17 november tot 25 november, u bent gewaarschuwd!

Lees meer
close menu 1u