Hoe zit het met de mobiliteit in de grootsteden?

 Hoe zit het met de mobiliteit in de grootsteden?

Hoe werkt de mobiliteit in de grootsteden in België? Hoe kan ik voldoen aan de regels? Dat ontdekt u met IntoLaw.

·      Wat met de voetgangerszones in Brussel?

·      Hoe vermijd ik boetes in Gent?

·      Wat kan ik verwachten in Antwerpen?

 

Antwerpen, Brussel en Gent voeren elk een uniek mobiliteitsbeleid in de stadscentra. Met drie verschillende nadrukken en ontelbaar veel verschillende benaderingen en controles zijn de regels soms moeilijk bij te houden. Ontdek hier waarop u best let de volgende keer u de stad ingaat.

 

Wat met de voetgangerszones in Brussel?

Brussel legt in haar mobiliteitsplan de nadruk op de voetganger. De nieuwe voetgangerszones in centrum Brussel zijn niet toegankelijk voor auto’s, tenzij die daar toestemming voor hebben. Die toestemming is gratis of betalend, afhankelijk van de reden ervoor. Gedoogbeleid voert de stad niet.

Dat wordt nochtans tegengesproken door buurtbewoners en andere weggebruikers in de Anspachlaan. Die lijkt vaak te transformeren tot parking. “Als het op de Anspachlaan elke dag volgeparkeerd staat, dan wordt het elke dag volgeverbaliseerd”, aldus politiecommissaris Christian De Coninck.

Wat houdt dat in? Al minstens een GAS-boete van €55 voor enkel foutparkeren. Dat bedrag kan nog flink oplopen door het strenge optreden van de politie tegen foutparkeerders. Die verkeersboete aanvechten? Dat is heel moeilijk door de talrijke politieaanwezigheid en dus overvloedige getuigen en pv’s.

Hoe vermijd ik boetes in Gent?

Centrum Gent zet ook in op de zwakke weggebruiker met het nieuwe mobiliteitsplan, maar richt zich vooral op fietsers. Met verbrede fietspaden, fietsstraten en fietsbruggen krijgen fietsers doorheen de hele stad flink wat voorrang. Enkel in de drie voetgangersstraten in het historisch centrum stappen ze best af. Zogenaamde knippen deelden Gent op in verschillende zones die door de auto enkel via de kleine ring of buitenwijken met elkaar verbonden zijn.

Die regeling zorgt bij veel bestuurders voor verwarring. U dient in het centrum heel goed te letten op de overvloedige verkeersborden, zelfs als u de weg goed kent. Een verkeersboete aanvechten lukt ook hier niet goed. Gent gebruikt camera’s die de nummerplaten scannen en zo automatisch opzoeken of het voertuig een vergunning heeft om op die plaats te rijden. Directe controle, dus. Ook hier gelden bedragen vanaf €55 bij overtredingen die, net zoals in Brussel, snel kunnen oplopen.

Wat kan ik verwachten in Antwerpen?

De aangepaste mobiliteit in Antwerpen richt zich vooral op het algemeen welzijn met de lage emissiezone of LEZ. Die werd ingevoerd om de luchtkwaliteit in het centrum te verbeteren. Enkel wagens die voldoen aan de juiste uitstootwaarden kunnen probleemloos de stad binnen. Wat als mijn auto een klein beetje te veel uitstoot? Dan kan u voor beperkte periodes vergunningen kopen om toch de stad in te rijden. Ligt die uitstoot veel te hoog? Dan komt het voertuig er gewoon helemaal niet in.

Antwerpen zet zwaar in op het emissieplan, wat de boetebedragen flink weerspiegelen. Zonder vergunning met te veel uitstoot de stad in? Dat is nu nog een minimumbedrag van €125 bij een eerste overtreding en €150 bij een tweede. Vanaf 2018 wordt dat bedrag bij elke overtreding meteen €150. De verkeersboete aanvechten kan door een dossier met bewijsstukken op te bouwen waarmee u toont dat het voertuig wel degelijk toegang verdient tot de LEZ.

 

Hoe kan ik een verkeersboete aanvechten? Welke stappen onderneem ik als ik een volgens mij onterechte verkeersboete wil aanvechten? Vraag raad aan de advocaten van IntoLaw voor de beste begeleiding.


Bereken je boete

Actueel

 Wat riskeer je als jonge bestuurder?

Dinsdag 12 September 2023

Wat riskeer je als jonge bestuurder?

In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.

Lees meer
 Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

Maandag 10 Juli 2023

Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

In een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?

Lees meer
 Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Dinsdag 27 Juni 2023

Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Sinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.

Lees meer
close menu 1u