Hoe zit het met de mobiliteit in de grootsteden?

 Hoe zit het met de mobiliteit in de grootsteden?

Hoe werkt de mobiliteit in de grootsteden in België? Hoe kan ik voldoen aan de regels? Dat ontdekt u met IntoLaw.

·      Wat met de voetgangerszones in Brussel?

·      Hoe vermijd ik boetes in Gent?

·      Wat kan ik verwachten in Antwerpen?

 

Antwerpen, Brussel en Gent voeren elk een uniek mobiliteitsbeleid in de stadscentra. Met drie verschillende nadrukken en ontelbaar veel verschillende benaderingen en controles zijn de regels soms moeilijk bij te houden. Ontdek hier waarop u best let de volgende keer u de stad ingaat.

 

Wat met de voetgangerszones in Brussel?

Brussel legt in haar mobiliteitsplan de nadruk op de voetganger. De nieuwe voetgangerszones in centrum Brussel zijn niet toegankelijk voor auto’s, tenzij die daar toestemming voor hebben. Die toestemming is gratis of betalend, afhankelijk van de reden ervoor. Gedoogbeleid voert de stad niet.

Dat wordt nochtans tegengesproken door buurtbewoners en andere weggebruikers in de Anspachlaan. Die lijkt vaak te transformeren tot parking. “Als het op de Anspachlaan elke dag volgeparkeerd staat, dan wordt het elke dag volgeverbaliseerd”, aldus politiecommissaris Christian De Coninck.

Wat houdt dat in? Al minstens een GAS-boete van €55 voor enkel foutparkeren. Dat bedrag kan nog flink oplopen door het strenge optreden van de politie tegen foutparkeerders. Die verkeersboete aanvechten? Dat is heel moeilijk door de talrijke politieaanwezigheid en dus overvloedige getuigen en pv’s.

Hoe vermijd ik boetes in Gent?

Centrum Gent zet ook in op de zwakke weggebruiker met het nieuwe mobiliteitsplan, maar richt zich vooral op fietsers. Met verbrede fietspaden, fietsstraten en fietsbruggen krijgen fietsers doorheen de hele stad flink wat voorrang. Enkel in de drie voetgangersstraten in het historisch centrum stappen ze best af. Zogenaamde knippen deelden Gent op in verschillende zones die door de auto enkel via de kleine ring of buitenwijken met elkaar verbonden zijn.

Die regeling zorgt bij veel bestuurders voor verwarring. U dient in het centrum heel goed te letten op de overvloedige verkeersborden, zelfs als u de weg goed kent. Een verkeersboete aanvechten lukt ook hier niet goed. Gent gebruikt camera’s die de nummerplaten scannen en zo automatisch opzoeken of het voertuig een vergunning heeft om op die plaats te rijden. Directe controle, dus. Ook hier gelden bedragen vanaf €55 bij overtredingen die, net zoals in Brussel, snel kunnen oplopen.

Wat kan ik verwachten in Antwerpen?

De aangepaste mobiliteit in Antwerpen richt zich vooral op het algemeen welzijn met de lage emissiezone of LEZ. Die werd ingevoerd om de luchtkwaliteit in het centrum te verbeteren. Enkel wagens die voldoen aan de juiste uitstootwaarden kunnen probleemloos de stad binnen. Wat als mijn auto een klein beetje te veel uitstoot? Dan kan u voor beperkte periodes vergunningen kopen om toch de stad in te rijden. Ligt die uitstoot veel te hoog? Dan komt het voertuig er gewoon helemaal niet in.

Antwerpen zet zwaar in op het emissieplan, wat de boetebedragen flink weerspiegelen. Zonder vergunning met te veel uitstoot de stad in? Dat is nu nog een minimumbedrag van €125 bij een eerste overtreding en €150 bij een tweede. Vanaf 2018 wordt dat bedrag bij elke overtreding meteen €150. De verkeersboete aanvechten kan door een dossier met bewijsstukken op te bouwen waarmee u toont dat het voertuig wel degelijk toegang verdient tot de LEZ.

 

Hoe kan ik een verkeersboete aanvechten? Welke stappen onderneem ik als ik een volgens mij onterechte verkeersboete wil aanvechten? Vraag raad aan de advocaten van IntoLaw voor de beste begeleiding.


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u