Hoe kan ik verkeersboetes voorkomen bij het ritsen?

 Hoe kan ik verkeersboetes voorkomen bij het ritsen?

Wanneer werd ritsen verplicht in het verkeer? Welke verkeersboetes kan ik krijgen door niet te ritsen? Hoewel veel bestuurders ritsen als een gunst naar anderen zien, is het intussen al enkele jaren verplicht.

·      Wat is ritsen?

·      Waar moet ik tijdens het ritsen op letten om geen verkeersboetes te krijgen?

·      Wat bij een ongeval tijdens het ritsen?

 

Het is ondertussen 5 jaar geleden dat het principe van ritsen op de Belgische snelwegen verplicht werd. Hoewel de regel dus al een tijdje in voege is, blijkt ritsen toch nog een alomtegenwoordige bron van frustratie op de weg. Hoe moet ritsen? Waar let ik in het bijzonder op?

Wat is ritsen?

Ritsen werd uitgedacht als hulpmiddel voor het fileprobleem op de Belgische wegen. Op autowegen waar er tijdens het rijden een rijstrook verdwijnt, moet het principe worden toegepast om personen vanop de verdwijnende rijstrook vlot in het verkeer te houden. In dat geval moeten de bestuurders doorrijden tot aan het einde van de flessenhals, waar ze beurtelings worden doorgelaten door het verkeer op het andere vak.

Deze methode werd het leven ingeroepen om stilstaand verkeer te voorkomen en files korter te maken.

Waar moet ik tijdens het ritsen op letten om geen verkeersboetes te krijgen?

Hoewel weinig bestuurders zich daarvan bewust zijn, is foutief ritsen wel degelijk een verkeersovertreding. Als gevolg kan u er dus ook verkeersboetes voor krijgen wanneer u het niet correct doet. Ritsen is bijvoorbeeld enkel verplicht bij sterk vertraagd verkeer. Als de auto’s op de andere rijstroken hun normale snelheid rijden, heeft de invoegende partij geen voorrang. Het is ook niet van toepassing bij afritten van autosnelwegen of op plekken waar de invoegende partij zijn eigen weg zou kunnen vervolgen. De invoegende bestuurder mag niet verder kunnen op zijn eigen weg én moet bij afritten invoegen zodra de wegmarkering dat toelaat.

Tot slot moet de invoegende auto verplicht tot het einde van de flessenhals rijden om voorrang te genieten. En laat dat nu net zijn waar andere bestuurders zich het meest aan ergeren.

Wat bij een ongeval tijdens het ritsen?

Vooral bij moeilijke rits-situaties komen er regelmatig ongevallen voor. Op plekken waar wagens langs beide kanten van de weg op dezelfde plek moeten ritsen, ontstaat er bijvoorbeeld vaak verwarring. In die situatie heeft overigens eerst de rechtse invoegende bestuurder en dan de linkse voorrang op de bestuurder die zijn weg vervolgd. In geval van een ongeluk, doet u er goed aan bijkomende details te noteren. Hoe snel reed u toen de invoegende wagen op u inreed? Als dat de normale snelheid was, hoefde u helemaal geen voorrang te verlenen, als dat stapvoets was wel. Zo weet u zeker dat de situatie juist wordt ingeschat.

 

Hoe weet ik zeker dat ik niet in de fout was bij het ritsen? Welke verkeersboetes kan ik krijgen voor foutief ritsen? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Wat riskeer je als jonge bestuurder?

Dinsdag 12 September 2023

Wat riskeer je als jonge bestuurder?

In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.

Lees meer
 Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

Maandag 10 Juli 2023

Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

In een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?

Lees meer
 Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Dinsdag 27 Juni 2023

Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Sinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.

Lees meer
close menu 1u