Hoe kan ik verkeersboetes voorkomen bij het ritsen?

 Hoe kan ik verkeersboetes voorkomen bij het ritsen?

Wanneer werd ritsen verplicht in het verkeer? Welke verkeersboetes kan ik krijgen door niet te ritsen? Hoewel veel bestuurders ritsen als een gunst naar anderen zien, is het intussen al enkele jaren verplicht.

·      Wat is ritsen?

·      Waar moet ik tijdens het ritsen op letten om geen verkeersboetes te krijgen?

·      Wat bij een ongeval tijdens het ritsen?

 

Het is ondertussen 5 jaar geleden dat het principe van ritsen op de Belgische snelwegen verplicht werd. Hoewel de regel dus al een tijdje in voege is, blijkt ritsen toch nog een alomtegenwoordige bron van frustratie op de weg. Hoe moet ritsen? Waar let ik in het bijzonder op?

Wat is ritsen?

Ritsen werd uitgedacht als hulpmiddel voor het fileprobleem op de Belgische wegen. Op autowegen waar er tijdens het rijden een rijstrook verdwijnt, moet het principe worden toegepast om personen vanop de verdwijnende rijstrook vlot in het verkeer te houden. In dat geval moeten de bestuurders doorrijden tot aan het einde van de flessenhals, waar ze beurtelings worden doorgelaten door het verkeer op het andere vak.

Deze methode werd het leven ingeroepen om stilstaand verkeer te voorkomen en files korter te maken.

Waar moet ik tijdens het ritsen op letten om geen verkeersboetes te krijgen?

Hoewel weinig bestuurders zich daarvan bewust zijn, is foutief ritsen wel degelijk een verkeersovertreding. Als gevolg kan u er dus ook verkeersboetes voor krijgen wanneer u het niet correct doet. Ritsen is bijvoorbeeld enkel verplicht bij sterk vertraagd verkeer. Als de auto’s op de andere rijstroken hun normale snelheid rijden, heeft de invoegende partij geen voorrang. Het is ook niet van toepassing bij afritten van autosnelwegen of op plekken waar de invoegende partij zijn eigen weg zou kunnen vervolgen. De invoegende bestuurder mag niet verder kunnen op zijn eigen weg én moet bij afritten invoegen zodra de wegmarkering dat toelaat.

Tot slot moet de invoegende auto verplicht tot het einde van de flessenhals rijden om voorrang te genieten. En laat dat nu net zijn waar andere bestuurders zich het meest aan ergeren.

Wat bij een ongeval tijdens het ritsen?

Vooral bij moeilijke rits-situaties komen er regelmatig ongevallen voor. Op plekken waar wagens langs beide kanten van de weg op dezelfde plek moeten ritsen, ontstaat er bijvoorbeeld vaak verwarring. In die situatie heeft overigens eerst de rechtse invoegende bestuurder en dan de linkse voorrang op de bestuurder die zijn weg vervolgd. In geval van een ongeluk, doet u er goed aan bijkomende details te noteren. Hoe snel reed u toen de invoegende wagen op u inreed? Als dat de normale snelheid was, hoefde u helemaal geen voorrang te verlenen, als dat stapvoets was wel. Zo weet u zeker dat de situatie juist wordt ingeschat.

 

Hoe weet ik zeker dat ik niet in de fout was bij het ritsen? Welke verkeersboetes kan ik krijgen voor foutief ritsen? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Maandag 03 Maart 2025

Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.

Lees meer
 Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

Maandag 03 Maart 2025

Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

De opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.

Lees meer
 Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.

Lees meer
close menu 1u