Helft Vlaamse gemeenten heeft minstens één ANPR-camera

 Helft Vlaamse gemeenten heeft minstens één ANPR-camera

Naar schatting de helft van de gemeenten in Vlaanderen beschikt intussen over minstens één ANPR-camera of camera die werkt op basis van nummerplaatherkenning. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) donderdag geantwoord op een vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a). Maar omdat er gewerkt wordt met een "mengelmoes" aan systemen en contracten is het volgens de N-VA-minister wel een uitdaging om die verschillende camerasystemen "met elkaar te laten praten".

Vandenbroucke vroeg minister Weyts naar de mogelijke multifunctionaliteit van de camera's die zullen ingezet worden voor de handhaving van de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf april volgend jaar.

Maar die camera's ook inzetten voor andere zaken, is volgens minister Weyts niet zo simpel. Er zijn namelijk een hele reeks contractuele beperkingen. Zo zijn er afspraken rond privacy en is ook vastgelegd dat de camerasystemen enkel ingezet zullen worden voor het tolheffingsysteem en voor vrachtwagens van minstens 3,5 ton.

De uitdaging volgens Weyts is vooral om het groeiend aantal slimme en ANPR-camera's in Vlaanderen met elkaar te laten communiceren. Dat aantal groeit gestaag. "Naar schatting de helft van de Vlaamse gemeenten heeft intussen minstens één ANPR-camera. In Mechelen alleen zijn er zo'n 80", aldus Weyts. Maar omdat er sprake is van een "mengelmoes" aan conctracten en verschillende systemen, is het volgens de N-VA-minister vooral de vraag "hoe we die systemen met elkaar kunnen laten praten". In zijn beleidsbrief toonde Weyts de ambitie een platform op te richten "waar de huidige en toekomstige ANPR-camera's en netwerken in een groot geheel worden opgenomen".

Parlementslid Vandenbroucke juicht de uitrol van slimme camerasystemen toe. "Het lijkt me logisch dat je hierbij maximaal zoekt naar integratie van netwerken en de combinatie van de verschillende functies zoals snelheidscontroles en tolheffing".

BRUSSEL 22/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u