Helft Vlaamse gemeenten heeft minstens één ANPR-camera

 Helft Vlaamse gemeenten heeft minstens één ANPR-camera

Naar schatting de helft van de gemeenten in Vlaanderen beschikt intussen over minstens één ANPR-camera of camera die werkt op basis van nummerplaatherkenning. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) donderdag geantwoord op een vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a). Maar omdat er gewerkt wordt met een "mengelmoes" aan systemen en contracten is het volgens de N-VA-minister wel een uitdaging om die verschillende camerasystemen "met elkaar te laten praten".

Vandenbroucke vroeg minister Weyts naar de mogelijke multifunctionaliteit van de camera's die zullen ingezet worden voor de handhaving van de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf april volgend jaar.

Maar die camera's ook inzetten voor andere zaken, is volgens minister Weyts niet zo simpel. Er zijn namelijk een hele reeks contractuele beperkingen. Zo zijn er afspraken rond privacy en is ook vastgelegd dat de camerasystemen enkel ingezet zullen worden voor het tolheffingsysteem en voor vrachtwagens van minstens 3,5 ton.

De uitdaging volgens Weyts is vooral om het groeiend aantal slimme en ANPR-camera's in Vlaanderen met elkaar te laten communiceren. Dat aantal groeit gestaag. "Naar schatting de helft van de Vlaamse gemeenten heeft intussen minstens één ANPR-camera. In Mechelen alleen zijn er zo'n 80", aldus Weyts. Maar omdat er sprake is van een "mengelmoes" aan conctracten en verschillende systemen, is het volgens de N-VA-minister vooral de vraag "hoe we die systemen met elkaar kunnen laten praten". In zijn beleidsbrief toonde Weyts de ambitie een platform op te richten "waar de huidige en toekomstige ANPR-camera's en netwerken in een groot geheel worden opgenomen".

Parlementslid Vandenbroucke juicht de uitrol van slimme camerasystemen toe. "Het lijkt me logisch dat je hierbij maximaal zoekt naar integratie van netwerken en de combinatie van de verschillende functies zoals snelheidscontroles en tolheffing".

BRUSSEL 22/10 (BELGA)


Bereken uw boete

Actueel

 Verkeersboete buitenland: wat moet je weten?

Verkeersboete buitenland: wat moet je weten?

Rij je met de auto in het buitenland en word je geflitst of staandegehouden, dan volgt de boete meestal thuis per post. Binnen de EU wisselen landen immers kentekengegevens uit en kunnen ze een boete over de grens laten afhandelen of innen. Hieronder lees je hoe dat juridisch werkt, wat je praktisch moet doen (betalen of betwisten), wat er verandert bij een huurwagen, en wat de gevolgen zijn als je niet betaalt.

Lees meer
 Verkeersboete in België: wat moet je weten?

Verkeersboete in België: wat moet je weten?

Een verkeersboete in België kan iedereen overkomen: te snel rijden, door het rood licht gaan, fout parkeren of bellen achter het stuur. Maar wat gebeurt er precies als je een boete ontvangt? Hoe betaal je ze correct, en wat als je niet akkoord gaat? In dit artikel leggen we uit wat een verkeersboete inhoudt, hoe je ze kan betwisten en wat de gevolgen zijn bij niet-betalen.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen: wat betekent dat voor u?

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen: wat betekent dat voor u?

Bij snelheidshandhaving worden twee begrippen vaak met elkaar verward: de tolerantiemarge (een beleidsmarge binnen de handhaving) en de technische correctie (een vaste meetcorrectie op de gemeten snelheid). Die begrippen zijn niet hetzelfde: tolerantiemarges worden stelselmatig afgebouwd, terwijl de technische correctie onverkort van toepassing blijft. Uw snelheid wordt beoordeeld op basis van de gecorrigeerde snelheid; ligt die boven de limiet, dan volgt de gebruikelijke afhandeling (onmiddellijke inning, minnelijke schikking of eventueel dagvaarding), naargelang de ernst.

Lees meer
close menu 1u