Helft Vlaamse gemeenten heeft minstens één ANPR-camera

 Helft Vlaamse gemeenten heeft minstens één ANPR-camera

Naar schatting de helft van de gemeenten in Vlaanderen beschikt intussen over minstens één ANPR-camera of camera die werkt op basis van nummerplaatherkenning. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) donderdag geantwoord op een vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a). Maar omdat er gewerkt wordt met een "mengelmoes" aan systemen en contracten is het volgens de N-VA-minister wel een uitdaging om die verschillende camerasystemen "met elkaar te laten praten".

Vandenbroucke vroeg minister Weyts naar de mogelijke multifunctionaliteit van de camera's die zullen ingezet worden voor de handhaving van de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf april volgend jaar.

Maar die camera's ook inzetten voor andere zaken, is volgens minister Weyts niet zo simpel. Er zijn namelijk een hele reeks contractuele beperkingen. Zo zijn er afspraken rond privacy en is ook vastgelegd dat de camerasystemen enkel ingezet zullen worden voor het tolheffingsysteem en voor vrachtwagens van minstens 3,5 ton.

De uitdaging volgens Weyts is vooral om het groeiend aantal slimme en ANPR-camera's in Vlaanderen met elkaar te laten communiceren. Dat aantal groeit gestaag. "Naar schatting de helft van de Vlaamse gemeenten heeft intussen minstens één ANPR-camera. In Mechelen alleen zijn er zo'n 80", aldus Weyts. Maar omdat er sprake is van een "mengelmoes" aan conctracten en verschillende systemen, is het volgens de N-VA-minister vooral de vraag "hoe we die systemen met elkaar kunnen laten praten". In zijn beleidsbrief toonde Weyts de ambitie een platform op te richten "waar de huidige en toekomstige ANPR-camera's en netwerken in een groot geheel worden opgenomen".

Parlementslid Vandenbroucke juicht de uitrol van slimme camerasystemen toe. "Het lijkt me logisch dat je hierbij maximaal zoekt naar integratie van netwerken en de combinatie van de verschillende functies zoals snelheidscontroles en tolheffing".

BRUSSEL 22/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u