Gentse voetgangersgebied wordt (opnieuw) grootste van het land

 Gentse voetgangersgebied wordt (opnieuw) grootste van het land

Op 3 april 2017 verdubbelt het Gentse voetgangersgebied in oppervlakte en de binnenstad wordt bijkomend in zes sectoren onderverdeeld om doorgaand verkeer te weren. De details uit het definitieve voorstel voor het nieuwe circulatieplan worden donderdagavond op een speciale themacommissie in Gent toegelicht.

Het circulatieplan is een cruciaal onderdeel van een nieuw mobiliteitsplan voor de stad Gent. "Belangrijk daarbij is de leefkwaliteit verbeteren en toch de bereikbaarheid behouden", zegt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen).

Het circulatieplan verdeelt de binnenstad in zeven zones: zes sectoren en het voetgangersgebied. "In en tussen deze sectoren wordt de circulatie voor autoverkeer gewijzigd waar nodig", zegt Watteeuw. "Dat zal leiden tot een afname van het aantal bewegingen met de auto. Fietsers zullen veel comfortabeler kunnen rijden, omdat de belangrijkse fietsassen zullen ontlast worden van autoverkeer. Het openbaar vervoer zal een valabel alternatief worden, want het zal sneller en stipter zijn. De automobilisten die een bestemming hebben in de binnenstad zullen er vlotter geraken dan vandaag."

In het nieuwe plan wordt het voetgangersgebied in oppervlakte verdubbeld tot ruim vijftig hectare. Daarmee wordt het Gentse voetgangersgebied opnieuw het grootste van het land (groter dan dat in Brussel). Binnen de voetgangerszone worden ook vier straten verkeersvrij, wat betekent dat ze tussen 11 en 19 uur enkel door voetgangers en dus niet door fietsers en taxi's gebruikt mogen worden. De handhaving zal onder meer via ANPR-camera's gebeuren.

Cruciaal voor het welslagen zijn een aantal flankerende maatregelen, zoals een vlottere doorstroming van de R4 en extra Park&Rides. Daarvoor zit de stad met een aantal partners samen. Ondertussen richtte Gent ook al een verkeerscentrum op om autoverkeersstromen dynamisch op te volgen en aan te sturen.

Het circulatieplan wordt donderdagavond aan gemeenteraadsleden voorgelegd, een stemming op de gemeenteraad wordt pas eind februari verwacht.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u