Gents mobiliteitsplan meerderheid tegen oppositie goedgekeurd
Maandag 05 Oktober 2015

In Gent is het mobiliteitsplan dinsdagavond meerderheid (sp.a, Groen, Open Vld) tegen oppositie (CD&V, N-VA, VB) goedgekeurd. Een cruciaal onderdeel van het nieuwe mobiliteitsplan is het circulatieplan voor de binnenstad.
Na de zomer van 2016 zal de binnenstad in zeven sectoren opgedeeld worden, waarbij het doorgaand verkeer maximaal geweerd zal worden door op enkele strategische plaatsen te knippen. Met het nieuwe Mobiliteitsplan wil het stadsbestuur de leefkwaliteit in de stad verhogen en tegelijkertijd de bereikbaarheid verbeteren. Sinds 22 april is er, op enkele assen na, al een veralgemeende zone 30 in Gent ingevoerd.
Het mobiliteitsplan kwam in het voorjaar al op de agenda, maar de stemming werd uitgesteld nadat Veli Yüksel (CD&V) opmerkte dat het participatie- en inspraaktraject niet volgens de letter van de wet verliep. Ook nu vindt CD&V dat schepen Watteeuw duidelijk moet maken wat er in de onmiddellijke omgeving van de Gentenaars zal veranderen. "We zien een groeiende groep die zich zorgen maakt en zich begint te organiseren. We zien een groeiende polarisatie, met Gentenaars tegen Gentenaars. Met discussies die scheuren maken in het sociale weefsel van sommige wijken, en van deze stad," aldus Yüksel.
CD&V deelde wel de mening dat een nieuw beleid noodzakelijk is. Na gesprekken met Gentenaars en organisaties en deskundigen besluit de partij dat het plan op veel vlakken ernstig tekortschiet. "Het is onvoldragen, onevenwichtig en onrealistisch." De partij vraagt de oprichting van een stuurgroep "Mobiliteitsplan", voor de opvolging, bijsturing en afstemming met alle betrokkenen.
Ook N-VA deelde de mening dat er te weinig inspraak was voor de inwoners, raadslid Isabelle De Clercq hoopt wel dat inwoners snel inzage krijgen in de circulatieplannen. Ook vond ze dat het parkeerplan, mobiliteitsplan en de circulatieplannen beter als één geheel werden ingediend.
Siegfried Bracke (N-VA) haalde in zijn tussenkomst de open brief van burgemeester Termont aan. Volgens hem moeten eerst alle randvoorwaarden zijn vervuld, zoals onder meer beter openbaar vervoer, randparkings en een betere doorstroming op de R40, vooraleer het plan wordt ingevoerd. Ook vreest N-VA dat het plan geschreven is voor centrumbewoners, dertigers die met de fiets rijden, alle rechten bij de bewoners legt en geen rekening houdt met externen maar ook personen met een handicap of senioren door het grote voetgangersgebied.
Aan de stemming ging 2,5 uur debat vooraf. De driepartijencoalitie sp.a, Groen en Open Vld keurden het plan goed. CD&V, N-VA en Vlaams Belang stemden tegen.
GENT 29/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 03 Mei 2023
GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?𝗡𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝟮𝟬% 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗯𝗲𝗹𝘁 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻𝘃𝗿𝗶𝗷 𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗳𝘀𝘁 𝟮𝟱% 𝗹𝗲𝗲𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻. Opmerkelijke cijfers wanneer je beseft dat het gebruik van een gsm de oorzaak is van 8% van alle verkeersongevallen. Uitgedrukt in cijfers komt dit neer op 50 doden en 4.500 slachtoffers. Reden genoeg voor de wetgever om de controles hierop gevoelig te versterken. Een omzendbrief van het parket van Oost-Vlaanderen gaat over de nieuwe richtlijnen die de verschillende politiediensten mee hebben gekregen om deze cijfers drastisch te doen dalen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer