Gents mobiliteitsplan meerderheid tegen oppositie goedgekeurd
Maandag 05 Oktober 2015
In Gent is het mobiliteitsplan dinsdagavond meerderheid (sp.a, Groen, Open Vld) tegen oppositie (CD&V, N-VA, VB) goedgekeurd. Een cruciaal onderdeel van het nieuwe mobiliteitsplan is het circulatieplan voor de binnenstad.
Na de zomer van 2016 zal de binnenstad in zeven sectoren opgedeeld worden, waarbij het doorgaand verkeer maximaal geweerd zal worden door op enkele strategische plaatsen te knippen. Met het nieuwe Mobiliteitsplan wil het stadsbestuur de leefkwaliteit in de stad verhogen en tegelijkertijd de bereikbaarheid verbeteren. Sinds 22 april is er, op enkele assen na, al een veralgemeende zone 30 in Gent ingevoerd.
Het mobiliteitsplan kwam in het voorjaar al op de agenda, maar de stemming werd uitgesteld nadat Veli Yüksel (CD&V) opmerkte dat het participatie- en inspraaktraject niet volgens de letter van de wet verliep. Ook nu vindt CD&V dat schepen Watteeuw duidelijk moet maken wat er in de onmiddellijke omgeving van de Gentenaars zal veranderen. "We zien een groeiende groep die zich zorgen maakt en zich begint te organiseren. We zien een groeiende polarisatie, met Gentenaars tegen Gentenaars. Met discussies die scheuren maken in het sociale weefsel van sommige wijken, en van deze stad," aldus Yüksel.
CD&V deelde wel de mening dat een nieuw beleid noodzakelijk is. Na gesprekken met Gentenaars en organisaties en deskundigen besluit de partij dat het plan op veel vlakken ernstig tekortschiet. "Het is onvoldragen, onevenwichtig en onrealistisch." De partij vraagt de oprichting van een stuurgroep "Mobiliteitsplan", voor de opvolging, bijsturing en afstemming met alle betrokkenen.
Ook N-VA deelde de mening dat er te weinig inspraak was voor de inwoners, raadslid Isabelle De Clercq hoopt wel dat inwoners snel inzage krijgen in de circulatieplannen. Ook vond ze dat het parkeerplan, mobiliteitsplan en de circulatieplannen beter als één geheel werden ingediend.
Siegfried Bracke (N-VA) haalde in zijn tussenkomst de open brief van burgemeester Termont aan. Volgens hem moeten eerst alle randvoorwaarden zijn vervuld, zoals onder meer beter openbaar vervoer, randparkings en een betere doorstroming op de R40, vooraleer het plan wordt ingevoerd. Ook vreest N-VA dat het plan geschreven is voor centrumbewoners, dertigers die met de fiets rijden, alle rechten bij de bewoners legt en geen rekening houdt met externen maar ook personen met een handicap of senioren door het grote voetgangersgebied.
Aan de stemming ging 2,5 uur debat vooraf. De driepartijencoalitie sp.a, Groen en Open Vld keurden het plan goed. CD&V, N-VA en Vlaams Belang stemden tegen.
GENT 29/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer