Gents MilieuFront en Fietsersbond bedanken zone 30-rijders met een tulp

 Gents MilieuFront en Fietsersbond bedanken zone 30-rijders met een tulp

In Gent is woendag de veralgemeende zone 30 in de binnenstad van kracht geworden. Op enkele gewestwegen na kregen de laatste zeventig straten het verlaagde snelheidsregime. Het Gents MilieuFront en de Fietsersbond deelden honderd tulpen uit aan automobilisten op het Gentse Zuid.

"We zijn tevreden over het feit dat de zone 30 er is, we waren er ook al jaren vragende partij voor", zegt Steven Geirnaert (Gents MilieuFront). "Het is niet zozeer de maatregel die wij willen in het kader van de luchtverontreiniging, alhoewel die ook al een positief effect zal hebben, maar wel omdat het een maatregel is om de stad veiliger te maken.

Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur zorgt voor minder kansen op ongeval en ook letsels zijn minder zwaar. We hopen op een veiligere stad die meer mensen kan overtuigen om met de fiets te gaan. Ook moet de plaats op de weg enkel gebruikt worden voor wie de auto echt nodig heeft, want meer fietsers en minder auto's leidt tot een vlotter verkeer."

De Fietsersbond en het Gents MilieuFront hopen dat de politie voldoende controleert en daarover ook communiceert. "Ons gaat het niet om het bestraffen, maar dat zoveel mogelijk mensen weten dat er in Gent maar 30 kilometer per uur gereden wordt."

Vanaf woensdag 22 april is het gebied binnen de R40 dus zone 30, met uitzondering van de assen Nieuwe Wandeling - Blaisantvest, Zuiderparklaan en F. Rooseveltlaan - G. Callierlaan, waar de snelheidslimiet 50 kilometer per uur bedraagt. De Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) wijst erop dat de lokale politie in de eerste fase zal sensibiliseren.

Vanaf juni wordt er beboet: 50 euro voor de eerste tien kilometer per uur te snel. Voor elke bijkomende kilometer per uur komt daar nog eens 10 euro bovenop.

GENT 22/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u