Gent is met zone 30 een voorbeeld, maar er is nog meer nodig

 Gent is met zone 30 een voorbeeld, maar er is nog meer nodig

Infopunt Publieke Ruimte - het kenniscentrum van de Voetgangersbeweging - is bijzonder tevreden over het invoeren van een zone 30 in de Gentse binnenstad. De organisatie ziet voordelen die veel verder gaan dan verkeersveiligheid, maar ze schuift het Gentse stadsbestuur ook enkele aandachtspunten onder de neus: de openbare ruimte anders gaan invullen, meer op maat van langzaam verkeer, en de zebrapaden behouden.

"Steden die voetgangers, fietsers en openbaar vervoer vooropstellen, plukken daar economisch en demografisch de vruchten van.", verklaart Tom Dhollander van Infopunt Publieke Ruimte. "Zoals de Spaanse steden Barcelona en Vitoria-Gasteiz met het concept 'super blocks', waar volledige wijken autovrij worden gemaakt ten voordele van bewoners, middenstand en horeca." "Van alle Vlaamse centrumsteden is Gent hard op weg om de referentiestad voor publieke ruimte te worden, evenwaardig aan bijvoorbeeld Kopenhagen of Lyon.", aldus Dhollander. Toch is er volgens Infopunt Publieke Ruimte nog werk aan de winkel. "Een logische volgende stap zou zijn om binnen de zone 30 de openbare ruimte ook effectief in te richten op maat van langzamer verkeer."

En Infopunt Publieke Ruimte heeft nog een raad voor Gent in petto. Bij de invoering van de zone 30 in Leuven werden heel wat zebrapaden verwijderd. Daarop kwam felle kritiek van belangenorganisaties voor senioren en personen die minder mobiel zijn. "De zichtbaarheid van veilige oversteekplaatsen in een zone 30 blijft cruciaal voor senioren, slechtzienden en kinderen.", zegt Dhollander.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u