Gent is met zone 30 een voorbeeld, maar er is nog meer nodig
Woensdag 29 April 2015
Infopunt Publieke Ruimte - het kenniscentrum van de Voetgangersbeweging - is bijzonder tevreden over het invoeren van een zone 30 in de Gentse binnenstad. De organisatie ziet voordelen die veel verder gaan dan verkeersveiligheid, maar ze schuift het Gentse stadsbestuur ook enkele aandachtspunten onder de neus: de openbare ruimte anders gaan invullen, meer op maat van langzaam verkeer, en de zebrapaden behouden.
"Steden die voetgangers, fietsers en openbaar vervoer vooropstellen, plukken daar economisch en demografisch de vruchten van.", verklaart Tom Dhollander van Infopunt Publieke Ruimte. "Zoals de Spaanse steden Barcelona en Vitoria-Gasteiz met het concept 'super blocks', waar volledige wijken autovrij worden gemaakt ten voordele van bewoners, middenstand en horeca." "Van alle Vlaamse centrumsteden is Gent hard op weg om de referentiestad voor publieke ruimte te worden, evenwaardig aan bijvoorbeeld Kopenhagen of Lyon.", aldus Dhollander. Toch is er volgens Infopunt Publieke Ruimte nog werk aan de winkel. "Een logische volgende stap zou zijn om binnen de zone 30 de openbare ruimte ook effectief in te richten op maat van langzamer verkeer."
En Infopunt Publieke Ruimte heeft nog een raad voor Gent in petto. Bij de invoering van de zone 30 in Leuven werden heel wat zebrapaden verwijderd. Daarop kwam felle kritiek van belangenorganisaties voor senioren en personen die minder mobiel zijn. "De zichtbaarheid van veilige oversteekplaatsen in een zone 30 blijft cruciaal voor senioren, slechtzienden en kinderen.", zegt Dhollander.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer