Gent breidt "rechtsaf (of rechtdoor) door rood" uit - Vlaams Gewest doet niet mee

 Gent breidt "rechtsaf (of rechtdoor) door rood" uit - Vlaams Gewest doet niet mee

Bovenop de vijf kruispunten uit het proefproject, breidt de stad Gent het rechtsaf (of rechtdoor) door rood voor fietsers uit met negen kruispunten. In Brussel worden de verkeersborden B22 en B23 al op meer dan honderd "conflictvrije" plaatsen gebruikt, de Fietsersbond betreurt dat het Vlaams Gewest niet op de kar springt.

Sinds maart 2014 liep op vijf Gentse kruispunten een proefproject waarbij fietsers rechtsaf of rechtdoor mogen rijden aan het rode verkeerslicht. De verkeersborden die dat toelaten bestaan uit een omgekeerde driehoek met daarin een fiets.

Volgens schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) zijn er geen aanwijzingen dat het bord een negatieve invloed zou hebben op de verkeersveiligheid. Het afgelopen jaar gebeurde op die plaatsen ook geen ongevallen. Uit een bevraging blijkt wel dat veel fietsers het bord onvoldoende kennen. De stad besliste om, bovenop de vijf kruispunten uit het proefproject, de borden op nog eens negen kruispunten te plaatsen. Het gaat in totaal om dertien extra "bewegingen" - bij enkele van de kruispunten zal de belijning eerst aangepakt worden.

Gent was de eerste stad in Vlaanderen die de nieuwe borden B22 en B23 gebruikte, de Fietsersbond heeft geen weet van andere Vlaamse steden of gemeenten. "Heel wat kruispunten zijn niet ingericht op maat van de fietser en veel overheden wachten met een herinrichting, waardoor B22 en B23 op een snelle en gemakkelijke manier het fietsverkeer kunnen vergemakkelijken", zegt Roel De Cleen (Fietsersbond).

Wel sprong Brussel ook op de kar. De mogelijkheid werd daar vorig jaar uitgebreid met 100 locaties. Het Vlaams Gewest plaatst de borden niet en dat betreurt de Fietsersbond, want volgens hen is er geen objectief aantoonbare reden.

Veel steden en gemeenten wijzen erop dat ze er niet mee aan de slag kunnen, omdat kruispunten dikwijls een kruising zijn van gewest- met gemeentewegen. "We zijn de borden niet genegen omdat we het een oplossing vinden die kan leiden tot gevaarlijke situaties", zegt woordvoerder Peter Bruyninckx (Agentschap Wegen en Verkeer). "Fietsers zouden kunnen denken dat die afslagbeweging ook toegelaten wordt op plaatsen waar die borden niet staan, dat leidt tot verwarring en wij willen consequent zijn." AWV zegt de voorkeur te geven aan infrastructurele oplossingen, door via een bypass ervoor te zorgen dat fietsers de afslagbeweging kunnen maken.

BRUSSEL 07/07 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u