Gent breidt "rechtsaf (of rechtdoor) door rood" uit - Vlaams Gewest doet niet mee
Dinsdag 07 Juli 2015
Bovenop de vijf kruispunten uit het proefproject, breidt de stad Gent het rechtsaf (of rechtdoor) door rood voor fietsers uit met negen kruispunten. In Brussel worden de verkeersborden B22 en B23 al op meer dan honderd "conflictvrije" plaatsen gebruikt, de Fietsersbond betreurt dat het Vlaams Gewest niet op de kar springt.
Sinds maart 2014 liep op vijf Gentse kruispunten een proefproject waarbij fietsers rechtsaf of rechtdoor mogen rijden aan het rode verkeerslicht. De verkeersborden die dat toelaten bestaan uit een omgekeerde driehoek met daarin een fiets.
Volgens schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) zijn er geen aanwijzingen dat het bord een negatieve invloed zou hebben op de verkeersveiligheid. Het afgelopen jaar gebeurde op die plaatsen ook geen ongevallen. Uit een bevraging blijkt wel dat veel fietsers het bord onvoldoende kennen. De stad besliste om, bovenop de vijf kruispunten uit het proefproject, de borden op nog eens negen kruispunten te plaatsen. Het gaat in totaal om dertien extra "bewegingen" - bij enkele van de kruispunten zal de belijning eerst aangepakt worden.
Gent was de eerste stad in Vlaanderen die de nieuwe borden B22 en B23 gebruikte, de Fietsersbond heeft geen weet van andere Vlaamse steden of gemeenten. "Heel wat kruispunten zijn niet ingericht op maat van de fietser en veel overheden wachten met een herinrichting, waardoor B22 en B23 op een snelle en gemakkelijke manier het fietsverkeer kunnen vergemakkelijken", zegt Roel De Cleen (Fietsersbond).
Wel sprong Brussel ook op de kar. De mogelijkheid werd daar vorig jaar uitgebreid met 100 locaties. Het Vlaams Gewest plaatst de borden niet en dat betreurt de Fietsersbond, want volgens hen is er geen objectief aantoonbare reden.
Veel steden en gemeenten wijzen erop dat ze er niet mee aan de slag kunnen, omdat kruispunten dikwijls een kruising zijn van gewest- met gemeentewegen. "We zijn de borden niet genegen omdat we het een oplossing vinden die kan leiden tot gevaarlijke situaties", zegt woordvoerder Peter Bruyninckx (Agentschap Wegen en Verkeer). "Fietsers zouden kunnen denken dat die afslagbeweging ook toegelaten wordt op plaatsen waar die borden niet staan, dat leidt tot verwarring en wij willen consequent zijn." AWV zegt de voorkeur te geven aan infrastructurele oplossingen, door via een bypass ervoor te zorgen dat fietsers de afslagbeweging kunnen maken.
BRUSSEL 07/07 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer