Gent breidt "rechtsaf (of rechtdoor) door rood" uit - Vlaams Gewest doet niet mee

 Gent breidt "rechtsaf (of rechtdoor) door rood" uit - Vlaams Gewest doet niet mee

Bovenop de vijf kruispunten uit het proefproject, breidt de stad Gent het rechtsaf (of rechtdoor) door rood voor fietsers uit met negen kruispunten. In Brussel worden de verkeersborden B22 en B23 al op meer dan honderd "conflictvrije" plaatsen gebruikt, de Fietsersbond betreurt dat het Vlaams Gewest niet op de kar springt.

Sinds maart 2014 liep op vijf Gentse kruispunten een proefproject waarbij fietsers rechtsaf of rechtdoor mogen rijden aan het rode verkeerslicht. De verkeersborden die dat toelaten bestaan uit een omgekeerde driehoek met daarin een fiets.

Volgens schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) zijn er geen aanwijzingen dat het bord een negatieve invloed zou hebben op de verkeersveiligheid. Het afgelopen jaar gebeurde op die plaatsen ook geen ongevallen. Uit een bevraging blijkt wel dat veel fietsers het bord onvoldoende kennen. De stad besliste om, bovenop de vijf kruispunten uit het proefproject, de borden op nog eens negen kruispunten te plaatsen. Het gaat in totaal om dertien extra "bewegingen" - bij enkele van de kruispunten zal de belijning eerst aangepakt worden.

Gent was de eerste stad in Vlaanderen die de nieuwe borden B22 en B23 gebruikte, de Fietsersbond heeft geen weet van andere Vlaamse steden of gemeenten. "Heel wat kruispunten zijn niet ingericht op maat van de fietser en veel overheden wachten met een herinrichting, waardoor B22 en B23 op een snelle en gemakkelijke manier het fietsverkeer kunnen vergemakkelijken", zegt Roel De Cleen (Fietsersbond).

Wel sprong Brussel ook op de kar. De mogelijkheid werd daar vorig jaar uitgebreid met 100 locaties. Het Vlaams Gewest plaatst de borden niet en dat betreurt de Fietsersbond, want volgens hen is er geen objectief aantoonbare reden.

Veel steden en gemeenten wijzen erop dat ze er niet mee aan de slag kunnen, omdat kruispunten dikwijls een kruising zijn van gewest- met gemeentewegen. "We zijn de borden niet genegen omdat we het een oplossing vinden die kan leiden tot gevaarlijke situaties", zegt woordvoerder Peter Bruyninckx (Agentschap Wegen en Verkeer). "Fietsers zouden kunnen denken dat die afslagbeweging ook toegelaten wordt op plaatsen waar die borden niet staan, dat leidt tot verwarring en wij willen consequent zijn." AWV zegt de voorkeur te geven aan infrastructurele oplossingen, door via een bypass ervoor te zorgen dat fietsers de afslagbeweging kunnen maken.

BRUSSEL 07/07 (BELGA)


Bereken uw boete

Actueel

 Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.

Lees meer
 Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Rijd je in Oostenrijk en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, welke termijnen gelden, wat de tol-/vignetregels betekenen (incl. vervangtol) en wat er gebeurt als je niet reageert. Waar nuttig verwijzen we naar officiële bronnen.

Lees meer
 Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).

Lees meer
close menu 1u