Flitspaal uit bij te veel pv's - "Kan niet", vindt Vlaams minister Weyts

 Flitspaal uit bij te veel pv's - "Kan niet", vindt Vlaams minister Weyts

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vindt het niet kunnen dat flitspalen in sommige politiezones uitgeschakeld zouden worden na een bepaald maximumaantal flitsboetes. "Chauffeurs mogen niet de indruk krijgen dat flitspalen maar aan halftijdse handhaving doen", zegt Weyts. Hij wil zo snel mogelijk met alle betrokken partijen overleggen over de kwestie.

Omdat minister van Justitie Koen Geens (CD&V) komaf heeft gemaakt met marges bij flitscontroles, zouden overbelaste politiezones nu quota mogen opleggen voor boetes, schreven de kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws maandag. Dat zou betekenen dat de flitspaal uitgaat als de pv's zich opstapelen.

"Kan niet", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Weyts, gevraagd naar een reactie. "Met 400 doden op Vlaamse wegen in 2014, moeten we niet minder, maar net meer gaan controleren. In Vlaanderen gaan we méér investeren in onder andere trajectcontroles. Maar wat voor zin hebben die investeringen als men elders beslist om niet meer te gaan beboeten? ".

"Flitspalen moeten niet de staatskas, maar de verkeersveiligheid dienen. Je moet ze dus niet uitzetten als er 'genoeg' geflitst is. Flitspalen zijn voltijds nodig om chauffeurs aan te zetten tot veiliger rijgedrag, en om snelheidsduivels aan te pakken", zegt Weyts.

Weyts dringt aan op overleg. "Als er zich een probleem stelt bij de verwerking van alle flitsboetes door de parketten, dan willen we dat heel graag weten. Ik bekijk graag of we zelf iets kunnen doen om een en ander op te lossen".

BRUSSEL 08/06 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u