Files in oktober 30% langer dan vorig jaar

 Files in oktober 30% langer dan vorig jaar

De files in ons land waren in oktober dertig pct langer dan in oktober 2014. Dat zegt TomTom Traffic.

De files tijdens de piekuren van oktober (van 8 tot 9 uur en van 17 tot 18 uur) waren gemiddeld 32 pct langer dan in september. "Over gans oktober stond er gemiddeld 694,9 km file tijdens de ochtendspits en 618,6 km file tijdens de avondspits", klinkt het. Dinsdagmorgen blijft een filepiek. In absolute cijfers werd op dinsdagmorgen gemiddeld 921,2 km file gemeten. Het absolute piekmoment werd op dinsdagochtend 20 oktober gemeten.

Ook Brussel was zeer druk in oktober, zegt TomTom Traffic. De gemiddelde lengte van de files tijdens de avondpiek steeg er met een derde ten opzichte van september. Woensdagavond bleek de piek met de grootste toename in filelengte. In absolute cijfers spant de dinsdagochtendpiek opnieuw de kroon.

In Antwerpen steeg de gemiddelde lengte van de files tijdens de avondpiek met 60 pct, gemiddeld werd 95,6 km files gemeten tijdens de avondpiek. De piek met de grootste toename in filelengte bleek ook die van woensdagavond, ten opzichte van september verdubbelde de woensdagavondspits zelfs tot gemiddeld 122,1 km filelengte. De ergste ochtendpiekstijging viel op vrijdagen te noteren. Over de taalgrens hielden de files in Luik gelijke tred met Antwerpen en Brussel.

Het Vlaams verkeerscentrum, dat enkel een monitoring doet van het Vlaams hoofdwegennet (snelwegen, ringwegen en een handvol gewestwegen), zegt pas halverwege november wetenschappelijk correcte uitspraken te kunnen doen over oktoberfiles in haar werkingsgebied. Het cijfermateriaal moet nog door een validatieproces. Het Vlaams Verkeerscentrum merkt wel op dat uit zijn jaarrapporten telkens weer blijkt dat oktober dé filemaand bij uitstek is. "Dat komt door een combinatie van het bedrijfsleven dat opnieuw op volle toeren draait, het hoger onderwijs dat opstart en het herfstweer", zegt woordvoerder Peter Bruyninckx.

BRUSSEL 29/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u