Fietsostrades verdienen zich minstens dubbel terug in gezondheidswinst

 Fietsostrades verdienen zich minstens dubbel terug in gezondheidswinst

Uit een studie van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) blijkt dat de investeringen van de provincie Antwerpen in de aanleg van fietsostrades - veilige, vlotte en comfortabele fietsverbindingen tussen steden - op 20 jaar tijd tot 637 miljoen euro aan gezondheidswinsten zullen opleveren.

Ook ontwikkelde VITO een model waarmee Vlaamse lokale overheden de gezondheidsvoordelen van hun investeringen in fietsinfrastructuur kunnen berekenen. Volgens het onderzoek zou elke euro die de provincie Antwerpen investeert in fietsostrades, 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen opbrengen. "We kunnen aan alle beleidsmakers aanbevelen om vooral verder te investeren in de aanleg van fietsinfrastructuur en fietsostrades in het bijzonder.", aldus VITO-onderzoeker Luc Int Panis. "Onze berekeningen leren ons dat de investeringen zich minstens verdubbelen in gezondheidswinst, zelfs bij een beperkt aantal gebruikers."

Gedeputeerde voor Mobiliteit van de provincie Antwerpen Luk Lemmens (N-VA) reageert positief op de resultaten, omdat "nu blijkt dat we met de aanleg van fietsostrades niet alleen de verkeersknoop helpen ontwarren". Ook verzekerde hij dat de provincie zal blijven investeren in extra fietsostrades. "De komende jaren leggen we de fietsostrades Antwerpen-Lier, Herentals-Balen en Mechelen-Brussel aan en ook de ontbrekende schakels op de fietsostrade Antwerpen-Essen.", somt hij op. "Gemeenten die delen van andere fietsostrades aanleggen, krijgen hiervoor bovendien 100 procent subsidie."

Naar schatting kosten alle al gerealiseerde en nog concreet geplande fietsostrades van de provincie Antwerpen samen zo’n 45,5 miljoen euro. De precieze gezondheidswinst is afhankelijk van onder andere het aantal gebruikers en de afstanden die ze moeten afleggen, maar bedraagt dus minimaal 91 en maximaal 637 miljoen euro.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Dinsdag 27 Juli 2021

Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Was het verkeerslicht nog oranje of net niet? Een kwestie van een seconde, maar wel met hele andere gevolgen! In dit artikel bekijken we hoe dit gecontroleerd wordt, wat de rol is van de plaats waar je door het rood licht rijdt en uiteraard hoe hoog de boete is in België!

Lees meer
 Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

Vrijdag 16 Juli 2021

Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

In de wet wordt bepaald dat bij snelheidsovertredingen over een bepaalde grens er verplicht een rijverbod dient te worden uitgesproken. Daardoor zullen deze overtredingen ook steeds gedagvaard worden voor de Politierechtbank en is een gewone geldboete niet mogelijk. De rechtbank kan niet afwijken van de verplichting om een rijverbod op te leggen, behoudens uitdrukkelijke motivering. De praktijk leert ons echter dat de rechtbank zelden tot nooit gebruik maakt van deze uitzondering.

Lees meer
 Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Maandag 12 Juli 2021

Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Een van de eerste stappen na een verkeersongeluk is het bepalen wie er nu in fout was. Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. Dit leidt regelmatig tot ellenlange discussies tussen de betrokken partijen en hun verzekeringsmaatschappijen. In dit artikel lichten we het Europese Aanrijdingsformulier toe en bespreken we wat je best kan doen in het geval van onenigheid.

Lees meer
close menu