Fietsostrades verdienen zich minstens dubbel terug in gezondheidswinst
Vrijdag 18 Maart 2016

Uit een studie van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) blijkt dat de investeringen van de provincie Antwerpen in de aanleg van fietsostrades - veilige, vlotte en comfortabele fietsverbindingen tussen steden - op 20 jaar tijd tot 637 miljoen euro aan gezondheidswinsten zullen opleveren.
Ook ontwikkelde VITO een model waarmee Vlaamse lokale overheden de gezondheidsvoordelen van hun investeringen in fietsinfrastructuur kunnen berekenen. Volgens het onderzoek zou elke euro die de provincie Antwerpen investeert in fietsostrades, 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen opbrengen. "We kunnen aan alle beleidsmakers aanbevelen om vooral verder te investeren in de aanleg van fietsinfrastructuur en fietsostrades in het bijzonder.", aldus VITO-onderzoeker Luc Int Panis. "Onze berekeningen leren ons dat de investeringen zich minstens verdubbelen in gezondheidswinst, zelfs bij een beperkt aantal gebruikers."
Gedeputeerde voor Mobiliteit van de provincie Antwerpen Luk Lemmens (N-VA) reageert positief op de resultaten, omdat "nu blijkt dat we met de aanleg van fietsostrades niet alleen de verkeersknoop helpen ontwarren". Ook verzekerde hij dat de provincie zal blijven investeren in extra fietsostrades. "De komende jaren leggen we de fietsostrades Antwerpen-Lier, Herentals-Balen en Mechelen-Brussel aan en ook de ontbrekende schakels op de fietsostrade Antwerpen-Essen.", somt hij op. "Gemeenten die delen van andere fietsostrades aanleggen, krijgen hiervoor bovendien 100 procent subsidie."
Naar schatting kosten alle al gerealiseerde en nog concreet geplande fietsostrades van de provincie Antwerpen samen zo’n 45,5 miljoen euro. De precieze gezondheidswinst is afhankelijk van onder andere het aantal gebruikers en de afstanden die ze moeten afleggen, maar bedraagt dus minimaal 91 en maximaal 637 miljoen euro.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer