Fietsostrades verdienen zich minstens dubbel terug in gezondheidswinst

 Fietsostrades verdienen zich minstens dubbel terug in gezondheidswinst

Uit een studie van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) blijkt dat de investeringen van de provincie Antwerpen in de aanleg van fietsostrades - veilige, vlotte en comfortabele fietsverbindingen tussen steden - op 20 jaar tijd tot 637 miljoen euro aan gezondheidswinsten zullen opleveren.

Ook ontwikkelde VITO een model waarmee Vlaamse lokale overheden de gezondheidsvoordelen van hun investeringen in fietsinfrastructuur kunnen berekenen. Volgens het onderzoek zou elke euro die de provincie Antwerpen investeert in fietsostrades, 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen opbrengen. "We kunnen aan alle beleidsmakers aanbevelen om vooral verder te investeren in de aanleg van fietsinfrastructuur en fietsostrades in het bijzonder.", aldus VITO-onderzoeker Luc Int Panis. "Onze berekeningen leren ons dat de investeringen zich minstens verdubbelen in gezondheidswinst, zelfs bij een beperkt aantal gebruikers."

Gedeputeerde voor Mobiliteit van de provincie Antwerpen Luk Lemmens (N-VA) reageert positief op de resultaten, omdat "nu blijkt dat we met de aanleg van fietsostrades niet alleen de verkeersknoop helpen ontwarren". Ook verzekerde hij dat de provincie zal blijven investeren in extra fietsostrades. "De komende jaren leggen we de fietsostrades Antwerpen-Lier, Herentals-Balen en Mechelen-Brussel aan en ook de ontbrekende schakels op de fietsostrade Antwerpen-Essen.", somt hij op. "Gemeenten die delen van andere fietsostrades aanleggen, krijgen hiervoor bovendien 100 procent subsidie."

Naar schatting kosten alle al gerealiseerde en nog concreet geplande fietsostrades van de provincie Antwerpen samen zo’n 45,5 miljoen euro. De precieze gezondheidswinst is afhankelijk van onder andere het aantal gebruikers en de afstanden die ze moeten afleggen, maar bedraagt dus minimaal 91 en maximaal 637 miljoen euro.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u