Fietsersbond tegen verplichte fietshelm tot 12 jaar

 Fietsersbond tegen verplichte fietshelm tot 12 jaar

De Fietsersbond is tegen het verplicht dragen van een fietshelm voor kinderen tot 12 jaar. Dat voorstel van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wordt over een week besproken tijdens de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid.

De Fietsersbond haalt vooreerst het principe van "safety by numbers" naar voren. "Hoe meer fietsers er zijn, hoe minder ongevallen per gereden fietskilometer", zegt woordvoerder Roel De Cleen. "In landen zoals Nederland en Denemarken wordt er veel meer gefietst en is de verkeersveiligheid in het algemeen veel beter."

De Fietsersbond wijst erop dat bij het invoeren van een maatregel, er niet enkel naar één concreet effect gekeken mag worden. "Het is zo dat een helm beschermend werkt bij een ongeval, dat valt niet te ontkennen. Maar je moet als maatschappij naar het totale kosten en batenplaatje kijken. Er zijn studies die bewezen hebben dat de verplichte invoering, zoals in Australië, leidt tot een effectieve daling van het aantal fietsers. Kinderen, zeker oudere kinderen, gaan bijvoorbeeld liever een bus nemen dan fietsen met een helm op. Landen die heel open omgaan met helmgebruik, waar dus geen maatschappelijke druk is en het gebruik een vrije keuze blijft, daar wordt juist veel gefietst." De Fietsersbond wijst er voorts op dat minder fietsen ook leidt tot minder beweging en dus ook een verlies op vlak van volksgezondheid.

Wat de Fietsersbond wel wil, is een veiligere (fiets)omgeving. "Het aantal ongevallen zal niet dalen als de helm wordt ingevoerd. We krijgen er geen veiligere omgeving door. Het is juist daarop dat de overheid moet inzetten. Door enerzijds op infrastructuur te werken (veilige fietspaden en -kruispunten, autovrije en -luwe zones en fietssnelwegen voor langere afstanden) en anderzijds inzetten op rijgedrag." Fietsersbond pleit in dat laatste kader voor een hardere aanpak van verkeerscriminelen.

BRUSSEL 09/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u