Fietsersbond tegen verplichte fietshelm tot 12 jaar
Woensdag 09 December 2015

De Fietsersbond is tegen het verplicht dragen van een fietshelm voor kinderen tot 12 jaar. Dat voorstel van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wordt over een week besproken tijdens de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid.
De Fietsersbond haalt vooreerst het principe van "safety by numbers" naar voren. "Hoe meer fietsers er zijn, hoe minder ongevallen per gereden fietskilometer", zegt woordvoerder Roel De Cleen. "In landen zoals Nederland en Denemarken wordt er veel meer gefietst en is de verkeersveiligheid in het algemeen veel beter."
De Fietsersbond wijst erop dat bij het invoeren van een maatregel, er niet enkel naar één concreet effect gekeken mag worden. "Het is zo dat een helm beschermend werkt bij een ongeval, dat valt niet te ontkennen. Maar je moet als maatschappij naar het totale kosten en batenplaatje kijken. Er zijn studies die bewezen hebben dat de verplichte invoering, zoals in Australië, leidt tot een effectieve daling van het aantal fietsers. Kinderen, zeker oudere kinderen, gaan bijvoorbeeld liever een bus nemen dan fietsen met een helm op. Landen die heel open omgaan met helmgebruik, waar dus geen maatschappelijke druk is en het gebruik een vrije keuze blijft, daar wordt juist veel gefietst." De Fietsersbond wijst er voorts op dat minder fietsen ook leidt tot minder beweging en dus ook een verlies op vlak van volksgezondheid.
Wat de Fietsersbond wel wil, is een veiligere (fiets)omgeving. "Het aantal ongevallen zal niet dalen als de helm wordt ingevoerd. We krijgen er geen veiligere omgeving door. Het is juist daarop dat de overheid moet inzetten. Door enerzijds op infrastructuur te werken (veilige fietspaden en -kruispunten, autovrije en -luwe zones en fietssnelwegen voor langere afstanden) en anderzijds inzetten op rijgedrag." Fietsersbond pleit in dat laatste kader voor een hardere aanpak van verkeerscriminelen.
BRUSSEL 09/12 (BELGA)
Actueel

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.
Lees meer
De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer