Fietsersbond tegen verplichte fietshelm tot 12 jaar

 Fietsersbond tegen verplichte fietshelm tot 12 jaar

De Fietsersbond is tegen het verplicht dragen van een fietshelm voor kinderen tot 12 jaar. Dat voorstel van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wordt over een week besproken tijdens de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid.

De Fietsersbond haalt vooreerst het principe van "safety by numbers" naar voren. "Hoe meer fietsers er zijn, hoe minder ongevallen per gereden fietskilometer", zegt woordvoerder Roel De Cleen. "In landen zoals Nederland en Denemarken wordt er veel meer gefietst en is de verkeersveiligheid in het algemeen veel beter."

De Fietsersbond wijst erop dat bij het invoeren van een maatregel, er niet enkel naar één concreet effect gekeken mag worden. "Het is zo dat een helm beschermend werkt bij een ongeval, dat valt niet te ontkennen. Maar je moet als maatschappij naar het totale kosten en batenplaatje kijken. Er zijn studies die bewezen hebben dat de verplichte invoering, zoals in Australië, leidt tot een effectieve daling van het aantal fietsers. Kinderen, zeker oudere kinderen, gaan bijvoorbeeld liever een bus nemen dan fietsen met een helm op. Landen die heel open omgaan met helmgebruik, waar dus geen maatschappelijke druk is en het gebruik een vrije keuze blijft, daar wordt juist veel gefietst." De Fietsersbond wijst er voorts op dat minder fietsen ook leidt tot minder beweging en dus ook een verlies op vlak van volksgezondheid.

Wat de Fietsersbond wel wil, is een veiligere (fiets)omgeving. "Het aantal ongevallen zal niet dalen als de helm wordt ingevoerd. We krijgen er geen veiligere omgeving door. Het is juist daarop dat de overheid moet inzetten. Door enerzijds op infrastructuur te werken (veilige fietspaden en -kruispunten, autovrije en -luwe zones en fietssnelwegen voor langere afstanden) en anderzijds inzetten op rijgedrag." Fietsersbond pleit in dat laatste kader voor een hardere aanpak van verkeerscriminelen.

BRUSSEL 09/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u