Enkel in Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden in 2015
Maandag 28 Maart 2016

In 2015 is het aantal letselongevallen op de Belgische wegen met 2,8 procent gedaald tot 40.053. Het aantal doden ter plaatse nam echter toe met 4,7 procent tot 627 (599 in 2014). De tendens is vooral verontrustend in Wallonië, waar het aantal doden steeg met 14,6 procent. In Vlaanderen daalde het aantal doden met 4 procent. Verder stelt het BIVV in de meest recente verkeersveiligheidsbarometer een zorgwekkende stijging vast van het aantal doden bij motorfietsers: van 70 naar 92.
Vorig jaar steeg voor het eerst sinds 2011 opnieuw het aantal doden ter plaatse. Om het definitieve aantal verkeersdoden te kennen, moeten ook de personen worden meegeteld die binnen 30 dagen na het ongeval aan hun letsels overlijden. Dit aantal zou volgens de schattingen van het BIVV in 2015 ongeveer 755 bedragen, tegenover 727 geregistreerde doden in 2014. "Deze stijging betekent dat België zich nog verder verwijdert van de doelstellingen die tegen 2020 werden vastgelegd, namelijk maximum 420 doden.", aldus het BIVV. Het aantal gewonden op de Belgische wegen nam met 2,6 procent af naar 51.631 (53.023 in 2014).
Enkel het Vlaamse Gewest kent een daling van het aantal doden ter plaatse: van 328 naar 315. "Dit aantal schommelt lichtjes sinds 2012, maar is over het algemeen stabiel. Volgens onze schattingen zou het aantal doden 30 dagen na het ongeval ongeveer neerkomen op 390.", aldus het BIVV. Vlaanderen zou het daarmee iets beter doen dan de 393 verkeersdoden in 2014.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts noemt de lichte daling voor Vlaanderen "bemoedigend", maar beseft dat we nog een eind zijn verwijderd van de maximaal 200 verkeersdoden die Vlaanderen in 2020 wil tellen. De N-VA-minister is van plan om structurele maatregelen te nemen om het aantal doden verder terug te dringen. "Zo hervormen we de rijopleiding en zorgen we voor strenge controles. Wij hebben als Vlamingen blijkbaar een kordate hand nodig, en die moeten we dan maar krijgen."
In het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest nam het aantal doden ter plaatse toe van 17 naar 21 in 2015. "Een aantal dat niet veel meer varieert sinds 2010." Het aantal doden na 30 dagen schat het BIVV tussen 25 en 30. Tegenover 2014 werden er in Wallonië 37 doden meer geregistreerd: 291 ten opzichte van 254. De stijging van 14,6 procent betekent het einde van een aanhoudende daling sinds 2011. Het BIVV schat het totale aantal doden na 30 dagen in 2015 op ongeveer 335. In Vlaanderen stijgt het aantal doden enkel in Oost-Vlaanderen (van 64 naar 79). Antwerpen en Limburg behaalden dan weer een laagterecord, met respectievelijk 62 en 55 doden ter plaatse.
De opmerkelijkste stijging van het aantal doden gebeurde bij de motorfietsers (van 70 naar 92) en bij ongevallen met lichte vrachtwagens (van 53 naar 69). Daartegenover was er een forse afname van het aantal verkeersdoden bij vrachtwagenongevallen (van 122 naar 94). Het valt op dat in Vlaanderen het aantal doden bij inzittenden van een personenwagen een tegenovergestelde evolutie kende (van 166 naar 141) in vergelijking met het Waalse Gewest (van 156 naar 182).
Bij alle weggebruikerscategorieën is er een afname (of een stagnering) van het aantal letselongevallen. Bij de bromfietsers (-5,4 procent) en de motorfietsers (-5,3 procent) is de daling het grootst en bereikt hiermee het laagste cijfer ooit. Het BIVV registreerde meer letselongevallen (2,9 procent) en doden ter plaatse (+12) op autosnelwegen. "Die toename van het aantal doden maakt een einde aan de aanhoudende daling die we sinds 2012 konden waarnemen."
Positief in deze barometer is de daling met 4,5 procent van het aantal letselongevallen met jonge bestuurders (18-24 jaar), wat een absoluut laagterecord is. De daling deed zich het sterkst voor tijdens de weeknachten (10,9 procent).
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer
Maandag 13 Februari 2023
Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.
Lees meer