Elke dag rijden we 25.000 dieren dood
Zondag 14 Februari 2016
Vorig jaar zijn 8,8 miljoen dieren doodgereden op de weg. Dat zijn er 25.000 per dag. Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts roept dan ook op aandacht te hebben voor dieren bij het aanleggen van nieuwe wegen.
De cijfers komen van Natuurpunt, dat in opdracht van de Vlaamse overheid "verkeersslachtoffers" moet tellen. Uit controles van vrijwilligers en meldingen op de website waarnemingen.be blijkt dat ook veel zeldzame dieren om het leven komen bij verkeersongevallen, zoals boommarters en bunzings.
"Er is nog heel veel werk aan de winkel in Vlaanderen", zegt woordvoerder Hendrik Moeremans. "In pakweg Nederland of Duitsland zie je ze heel vaak ecoducten en andere systemen om dieren veilig van de ene kant van de weg naar de andere te loodsen. Hier hebben we ook wel wat wildroosters en ecoducten, maar het is allemaal nog veel te weinig."
Minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) stelt in de kranten dat er al veel inspanningen gebeuren, zoals het bouwen van ecobruggen of amfibietunnels. Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) roept op aandacht te hebben voor dieren bij het aanleggen van nieuwe wegen. "Als we de komende jaren de Brusselse Ring aanpakken, wil ik dat we dat op een dierveilige manier doen."
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer