Elektrische vrachtwagens krijgen gunstig tarief voor kilometerheffing

 Elektrische vrachtwagens krijgen gunstig tarief voor kilometerheffing

Bij het invoeren van de kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 april van volgend jaar zullen elektrische vrachtwagens een gunstig tarief krijgen. Dat antwoordde Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open Vld) op een schriftelijke vraag van sp.a-fractieleider in het Vlaams Parlement Joris Vandenbroucke. Turtelboom onderzoekt ook fiscale stimulansen voor elektrische vrachtwagens.

Vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton zullen vanaf april op belangrijke verkeersassen een kilometerheffing moeten betalen. Die moet ervoor zorgen dat de wegen gefinancierd worden door de gebruikers. Ook de talrijke buitenlandse vrachtwagens die over onze wegen rijden, zullen daardoor moeten meebetalen. Een aantal criteria bepalen de hoogte van het tarief. Naast gewicht en wegtype speelt ook de CO2-uitstoot een belangrijke rol. Vervuilende vrachtwagens zullen in principe meer betalen. Voor elektrische vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton - waarvan er momenteel in Vlaanderen nog maar een tiental zijn ingeschreven - was het gunstige tarief in de regelgeving niet duidelijk opgenomen. Een amendement van sp.a net voor de zomer is daarover weggestemd. Maar de Vlaamse regering gaat de verduidelijking nu toch inschrijven in het programmadecreet bij de begroting van volgend jaar, schrijft minister Turtelboom. Deze voertuigen behoren dan tot de EURO-emissieklasse "EURO 6 of hoger".

"Daarnaast wordt onderzocht in welke mate er een stimulans voor milieuvriendelijke voertuigen, waaronder elektrische voertuigen, in de kilometerheffing voor vrachtwagens kan voorzien worden.", antwoordde Turtelboom nog. Er zijn naast de 10 elektrische vrachtwagens ook 20 elektrische landbouwtractoren die onder het toepassingsgebied van de kilometerheffing vallen. Voor deze voertuigen kan men een vrijstelling aanvragen als ze slechts in beperkte mate worden gebruikt op de openbare weg in België en uitsluitend worden gebruikt voor landbouw, tuinbouw, visteelt en bosbouwwerkzaamheden.

Ten slotte zijn er 1.290 elektrische voertuigen, gekwalificeerd als landbouwmaterieel of industrieel materieel, die onder het toepassingsgebied van de kilometerheffing zouden kunnen vallen. Hiervoor zal echter van geval tot geval bekeken moeten worden of deze voertuigen ook effectief belastbaar zijn onder deze kilometerheffing. Dat zal niet zo zijn als het om werktuigen gaat die niet bedoeld zijn voor goederenvervoer én er evenmin voor gebruikt worden.

Bron: BELGA


Actueel

 Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Maandag 16 Juni 2025

Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Plannen om deze zomer met de auto op vakantie te gaan? Of je nu naar de bergen trekt of de zon opzoekt aan de Middellandse Zee, een goede voorbereiding is essentieel. Verschillende populaire vakantielanden hebben in 2025 nieuwe verkeersregels ingevoerd. Wie vertrekt zonder kennis van zaken, loopt het risico op forse boetes en onaangename verrassingen. We zetten de belangrijkste wijzigingen per land voor je op een rij.

Lees meer
 Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Maandag 16 Juni 2025

Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Nieuwe toltechnologie, nieuwe risico’s Vakanties betekenen vaak vrijheid en ontspanning, maar op de Franse autosnelwegen is voorzichtigheid geboden. Sinds de invoering van tolwegen met vrije doorstroming (péage en flux libre) duiken er steeds vaker fraudegevallen met valse betalingsverzoeken op – en Belgische bestuurders zijn een geliefkoosd doelwit.

Lees meer
 Staking van magistraten in België: een ongeziene mobilisatie tegen de gerechtelijke hervorming

Staking van magistraten in België: een ongeziene mobilisatie tegen de gerechtelijke hervorming

Sinds begin 2025 bevindt het Belgische gerechtelijk systeem zich in een ongekende crisis. De hervormingen die de federale regering, onder leiding van minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD), heeft voorgesteld—met name op het gebied van het beheer van rechtbanken en de pensioenen van magistraten—hebben geleid tot aanzienlijke onrust binnen de magistratuur. Deze maatregelen worden gezien als een inbreuk op de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de kwaliteit van de rechtspraak, wat heeft geleid tot een ongekende mobilisatie van rechters, parketmagistraten en griffiers in het hele land.

Lees meer
close menu 1u