Kilometerheffing - Laatste horde voor invoering kilometerheffing vrachtwagens genomen

  Kilometerheffing - Laatste horde voor invoering kilometerheffing vrachtwagens genomen

Vanaf 1 oktober kunnen de vrachtwageneigenaars het "bakje", de "on board unit", bestellen waarmee de kilometerheffing geregistreerd zal worden. De heffing zelf gaat van start op 1 april volgend jaar. Wie de kilometerheffing aan zijn laars lapt, riskeert een boete van 1.000 euro.

De heffing wordt bestierd door Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing reguleert en controleert voor de drie gewesten. Viapass schat het aantal gebruikers van die on board units (OBU) op 800.000, van wie 150.000 Belgische gebruikers. De OBU zal via de satelliet en een ingebouwd kaartsysteem bepalen waar de vrachtwagen (vanaf 3,5 ton) zich bevindt en zo de heffing bepalen.

De controle zal gebeuren via een 40-tal portieken over de wegen, die aan de hand van camera's de vrachtwagens registreren. Daarnaast zullen er 22 mobiele controlesystemen zijn, vergelijkbaar met een mobiele flitscamera. Tot slot worden 40 wagens met camera de baan opgestuurd.

Viapass schat dat maximaal 3 procent door de mazen van het net kan glippen. "Als de gebruiker het dan toch in zijn hoofd haalt te frauderen, dan moet u weten dat de gewestelijke boete 1.000 euro bedraagt", aldus Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass.

De tarieven worden bepaald aan de hand van de afgelegde afstand, het type weg (er geldt overal hetzelfde tarief, behalve op de Brusselse gewest- en gemeentewegen: uit milieuoogpunt moeten vrachtwagens meer betalen in de stad), het gewicht en de emissieklasse van het voertuig. Bepaalde wegen rond de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge zijn tolvrij omwille van de economische activiteiten in die gebieden.

Het systeem wordt nu verder getest door Satellic, de huisoperator die de installaties bouwt en het systeem beheert. De OBU's bestellen kan via de website www.satellic.be en de servicepunten die uitgerold worden. Er wordt gestart met vijftig serviceautomaten en dat moeten er meer dan honderd worden. Ook de verdeling gaat morgen/donderdag dan van start. Bedrijven kunnen zo het tolsysteem testen, tot het gebruik ervan verplicht wordt. Op 1 oktober gaat ook een callcenter open.

Viapass verzekert dat ook andere operatoren dan Satellic kunnen instappen als provider en zo gebruikmaken van de tolinfrastructuur, al wordt dit betwist door transportfederatie UPTR. Begin 2011 beslisten de drie gewesten om de kilometerheffing in te voeren. Satellic won een Europese aanbesteding en is de hoofdprovider van het hele systeem. De joint venture van T-Systems (Deutsche Telecom) en de Oostenrijkse bouwgroep Strabag staat in voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating.

BRUSSEL 30/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u