Kilometerheffing - Laatste horde voor invoering kilometerheffing vrachtwagens genomen

  Kilometerheffing - Laatste horde voor invoering kilometerheffing vrachtwagens genomen

Vanaf 1 oktober kunnen de vrachtwageneigenaars het "bakje", de "on board unit", bestellen waarmee de kilometerheffing geregistreerd zal worden. De heffing zelf gaat van start op 1 april volgend jaar. Wie de kilometerheffing aan zijn laars lapt, riskeert een boete van 1.000 euro.

De heffing wordt bestierd door Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing reguleert en controleert voor de drie gewesten. Viapass schat het aantal gebruikers van die on board units (OBU) op 800.000, van wie 150.000 Belgische gebruikers. De OBU zal via de satelliet en een ingebouwd kaartsysteem bepalen waar de vrachtwagen (vanaf 3,5 ton) zich bevindt en zo de heffing bepalen.

De controle zal gebeuren via een 40-tal portieken over de wegen, die aan de hand van camera's de vrachtwagens registreren. Daarnaast zullen er 22 mobiele controlesystemen zijn, vergelijkbaar met een mobiele flitscamera. Tot slot worden 40 wagens met camera de baan opgestuurd.

Viapass schat dat maximaal 3 procent door de mazen van het net kan glippen. "Als de gebruiker het dan toch in zijn hoofd haalt te frauderen, dan moet u weten dat de gewestelijke boete 1.000 euro bedraagt", aldus Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass.

De tarieven worden bepaald aan de hand van de afgelegde afstand, het type weg (er geldt overal hetzelfde tarief, behalve op de Brusselse gewest- en gemeentewegen: uit milieuoogpunt moeten vrachtwagens meer betalen in de stad), het gewicht en de emissieklasse van het voertuig. Bepaalde wegen rond de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge zijn tolvrij omwille van de economische activiteiten in die gebieden.

Het systeem wordt nu verder getest door Satellic, de huisoperator die de installaties bouwt en het systeem beheert. De OBU's bestellen kan via de website www.satellic.be en de servicepunten die uitgerold worden. Er wordt gestart met vijftig serviceautomaten en dat moeten er meer dan honderd worden. Ook de verdeling gaat morgen/donderdag dan van start. Bedrijven kunnen zo het tolsysteem testen, tot het gebruik ervan verplicht wordt. Op 1 oktober gaat ook een callcenter open.

Viapass verzekert dat ook andere operatoren dan Satellic kunnen instappen als provider en zo gebruikmaken van de tolinfrastructuur, al wordt dit betwist door transportfederatie UPTR. Begin 2011 beslisten de drie gewesten om de kilometerheffing in te voeren. Satellic won een Europese aanbesteding en is de hoofdprovider van het hele systeem. De joint venture van T-Systems (Deutsche Telecom) en de Oostenrijkse bouwgroep Strabag staat in voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating.

BRUSSEL 30/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u