Kilometerheffing - Laatste horde voor invoering kilometerheffing vrachtwagens genomen

  Kilometerheffing - Laatste horde voor invoering kilometerheffing vrachtwagens genomen

Vanaf 1 oktober kunnen de vrachtwageneigenaars het "bakje", de "on board unit", bestellen waarmee de kilometerheffing geregistreerd zal worden. De heffing zelf gaat van start op 1 april volgend jaar. Wie de kilometerheffing aan zijn laars lapt, riskeert een boete van 1.000 euro.

De heffing wordt bestierd door Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing reguleert en controleert voor de drie gewesten. Viapass schat het aantal gebruikers van die on board units (OBU) op 800.000, van wie 150.000 Belgische gebruikers. De OBU zal via de satelliet en een ingebouwd kaartsysteem bepalen waar de vrachtwagen (vanaf 3,5 ton) zich bevindt en zo de heffing bepalen.

De controle zal gebeuren via een 40-tal portieken over de wegen, die aan de hand van camera's de vrachtwagens registreren. Daarnaast zullen er 22 mobiele controlesystemen zijn, vergelijkbaar met een mobiele flitscamera. Tot slot worden 40 wagens met camera de baan opgestuurd.

Viapass schat dat maximaal 3 procent door de mazen van het net kan glippen. "Als de gebruiker het dan toch in zijn hoofd haalt te frauderen, dan moet u weten dat de gewestelijke boete 1.000 euro bedraagt", aldus Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass.

De tarieven worden bepaald aan de hand van de afgelegde afstand, het type weg (er geldt overal hetzelfde tarief, behalve op de Brusselse gewest- en gemeentewegen: uit milieuoogpunt moeten vrachtwagens meer betalen in de stad), het gewicht en de emissieklasse van het voertuig. Bepaalde wegen rond de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge zijn tolvrij omwille van de economische activiteiten in die gebieden.

Het systeem wordt nu verder getest door Satellic, de huisoperator die de installaties bouwt en het systeem beheert. De OBU's bestellen kan via de website www.satellic.be en de servicepunten die uitgerold worden. Er wordt gestart met vijftig serviceautomaten en dat moeten er meer dan honderd worden. Ook de verdeling gaat morgen/donderdag dan van start. Bedrijven kunnen zo het tolsysteem testen, tot het gebruik ervan verplicht wordt. Op 1 oktober gaat ook een callcenter open.

Viapass verzekert dat ook andere operatoren dan Satellic kunnen instappen als provider en zo gebruikmaken van de tolinfrastructuur, al wordt dit betwist door transportfederatie UPTR. Begin 2011 beslisten de drie gewesten om de kilometerheffing in te voeren. Satellic won een Europese aanbesteding en is de hoofdprovider van het hele systeem. De joint venture van T-Systems (Deutsche Telecom) en de Oostenrijkse bouwgroep Strabag staat in voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating.

BRUSSEL 30/09 (BELGA)


Actueel

 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
close menu 1u