Drie kwart elektronische alcoholtesters onbetrouwbaar (BIVV)

 Drie kwart elektronische alcoholtesters onbetrouwbaar (BIVV)

De overgrote meerderheid van de elektronische alcoholtesters zijn onnauwkeurig en onbetrouwbaar. Dat besluit het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) uit een test van die toestellen.

Consumenten gebruiken die toestellen om te controleren of ze de wettelijke alcohollimiet niet hebben overschreden voor ze achter het stuur kruipen. "Zich laten leiden door de resultaten van zo'n toestel is zonder meer gevaarlijk", besluit het BIVV. "Het is beter te 'bobben' wanneer men iets te vieren heeft. Dat is betrouwbaarder en goedkoper."

Alcoholtesters zijn vrij in de handel te koop. Het BIVV merkt op dat de betrouwbaarheid ook belangrijk is "voor de talloze preventie-adviseurs, ziekenhuizen, organisaties... die dergelijke toestellen gebruiken voor het opsporen en inperken van alcoholmisbruik".

Uit de test van 24 toestellen besluit het BIVV dat maar weinig testers nauwkeurig en betrouwbaar zijn, "ondanks de soms erg hoge kostprijs". "Sommigen blijken zelfs gevaarlijk omdat ze een veel lager alcoholgehalte aangeven dan de werkelijke waarde". Omwille van de betrouwbaarheid moeten de alcoholtesters elke zes maanden gekalibreerd worden door de fabrikant. Dat kost gemiddeld zo'n 50 euro.

De door de organisatie geteste toestellen zijn niet de toestellen die de politie gebruikt. "De betrouwbaarheid daarvan staat niet ter discussie", meldt het BIVV nog in een persbericht. Ook de chemische alcoholtesters zijn niet onderzocht. In totaal werden 24 toestellen, met prijskaartjes van enkele euro's tot een paar honderden euro's, getest: 17 met een elektrochemische sensor en 7 met een halfgeleidersensor. Van elk type of merk werden drie toestellen getest, om eventuele afwijkingen onderling te onderzoeken.

BRUSSEL 03/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u