Daimler krijgt groen licht voor tests met zelfrijdende trucks in Duitse deelstaat

 Daimler krijgt groen licht voor tests met zelfrijdende trucks in Duitse deelstaat

Voor het eerst zullen zelfrijdende vrachtwagens getest kunnen worden in het verkeer in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Autoconcern Daimler heeft hiervoor toelating gekregen van de autoriteiten, zo bevestigen het concern en het ministerie van Verkeer van Baden-Württemberg vrijdag aan het Duitse persagentschap dpa, na berichtgeving in de Stuttgarter Nachrichten.

Strikt genomen gaat het om voertuigen die door een automatische piloot bestuurd worden, maar waarbij er wel ten allen tijde een bestuurder de controle moet kunnen overnemen. De toelating geldt voor de autosnelwegen.

Aan Belga bevestigt een woordvoerster van Daimler de toelating. Die kreeg het bedrijf voor de "Highway Pilot", "het kloppende hart van de autonoom rijdende truck". "Daimler is daar zeer blij mee en kan nu starten met het plannen en het uitwerken van de van de volgende fases", klinkt het.

Begin mei stelde Daimler in Las Vegas een zelfrijdende vrachtwagen voor. De voertuigproducent kreeg in de Amerikaanse staat Nevada al goedkeuring voor het uittesten van de trucks op de openbare weg. Ze worden er ingezet op Highway 15. Ook daar blijft steeds een chauffeur aanwezig in de stuurcabine.

Reeds in juli vorig jaar testte Daimler al eens een zelfrijdende vrachtwagen, maar dat gebeurde op een afgesloten deel van de snelweg A14 bij het Duitse Magdeburg. Daimler mikt op serieproductie "halverwege het volgende decennium".

Het grootste argument pro zelfrijdende voertuigen is de verkeersveiligheid, met name het hoge ongevallenrisico door menselijk handelen. Volgens studies zijn er in de VS 31.000 en in Europa 26.000 verkeersdoden per jaar. Het studiebureau Roland Berger meent dat geautomatiseerde veiligheids- en controlesystemen dat aantal met 70 procent zouden kunnen terugdringen.

STUTTGART 21/08 (DPA/BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u