Corona Direct start onderzoek naar rijstijl en rijveiligheid

 Corona Direct start onderzoek naar rijstijl en rijveiligheid

Directe verzekeraar Corona Direct lanceert Caro, een onderzoek naar de rijstijl en rijveiligheid. Gedurende één jaar zullen 5.000 chauffeurs die meer dan 10.000 kilometer per jaar rijden hun rijgedrag laten monitoren door een smartphone-app om te onderzoeken of ze dankzij coaching, tips en beloningen veiliger gaan rijden en hun rijstijl aanpassen. De verzekeraar wil hiermee de correlatie meten tussen rijstijl en ongevallenrisico, met als doel een autoverzekering te lanceren waarbij de premie wordt bepaald in functie van de effectieve rijstijl. Dat maakt het bedrijf maandag bekend.

Corona Direct is de directe verzekeraar van de Belfius Insurance-groep. Tien jaar geleden lanceerde de maatschappij als eerste in België de kilometerverzekering, vanuit de overtuiging dat bestuurders die minder kilometers rijden minder ongevallen hebben. "Dat uitgangspunt is inmiddels bevestigd: bij klanten die 25.000 kilometer per jaar rijden is de kans op een ongeval drie keer groter dan bij klanten die 5.000 kilometer per jaar rijden", aldus de verzekeraar.

In samenwerking met de Universiteit Gent, DrivOlution en Sentiance, lanceert Corona Direct met Caro een nationaal onderzoeksproject over rijstijl en rijveiligheid. "Waar flitspalen, trajectcontroles, politie en rechtbanken repressief en ontradend werken, en instanties als het BIVV vooral sensibiliseren, willen wij dit aanvullen met een alternatieve aanpak: coachen en belonen", aldus Philippe Neyt, commercieel directeur Corona Direct.

De 5.000 deelnemende chauffeurs (verplicht verzekerd bij Corona Direct) laten één jaar hun rijstijl monitoren en coachen. De Caro-app monitort de rijstijl op vijf parameters: optrekken, remmen, bochtenwerk, het respecteren van de snelheidsbeperkingen en telefoongebruik tijdens het rijden. Op basis van de metingen geeft de app coaching en gepersonaliseerde tips.

De UGent en DrivOlution analyseren nadien de verzamelde big data om na te gaan of een correlatie is tussen de individuele rijstijl en het aantal ongevallen. Die analyse zal de basis vormen voor de ontwikkeling van een nieuwe autoverzekering van Corona Direct. "Iedereen blijft verzekerbaar, maar de premie zal eerlijker zijn", houdt Corona Direct voor.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u