Voetgangerszone Brussel - BRAL ziet positieve evolutie in circulatieplan stad Brussel

 Voetgangerszone Brussel - BRAL ziet positieve evolutie in circulatieplan stad Brussel

De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (BRAL) is gematigd positief over de wijzigingen die de stad Brussel heeft aangebracht aan het circulatieplan dat met de uitbreiding van de voetgangerszone gepaard gaat. "Veel zal afhangen van hoe men de testfase evalueert", zegt stafmedewerker Joost Vandenbroele.

BRAL noteert enkele wijzigingen ten opzichte van de plannen die in januari werden goedgekeurd door de Brusselse gemeenteraad. "Verschillende straten waar in de oorspronkelijke plannen twee baanvakken voorzien waren, zoals de Arteveldestraat of de Bogaardenstraat, voorzien nu slechts één autobaanvak en twee fietspaden", zegt Vandenbroele, die vermoedt dat de resultaten van de Technum-studie die stad en gewest lieten uitvoeren bevestigden wat BRAL en een groot aantal bewoners al vermoedden: dat de bestemmingslus tot een "miniring" zou verworden en samen met de nieuwe parkings een aanzuigeffect zou hebben op het autoverkeer.

Aan de oproep van minister Pascal Smet om het woord "Miniring" nu te laten vallen, weigert BRAL voorlopig echter gehoor te geven: "Enkele essentiële straten, zoals de Wolvengracht behouden twee baanvakken. Zolang het plan geen zekerheid biedt over het effectief doorknippen van het transitverkeer en het verminderen van het autoverkeer, blijven we spreken over een miniring", aldus Joost Vandenbroele.

Omdat nog weinig definitief is vastgelegd, beschouwt de stadsbeweging de analyse van de testfase als een cruciaal moment voor het project, waarbij men ook naar de evaluatie van de bewoners moet luisteren. Wat de invulling van de voetgangerszone betreft, vreest BRAL dat de nieuwe plannen vooral dienen om meer toeristen naar het centrum te lokken, wat de leefbaarheid voor de bewoners, in tegenstelling tot wat het schepencollege beweert, niet ten goede zal komen.

BRUSSEL 20/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u