CdH heeft pakket mobiliteitsvoorstellen klaar in aanloop naar vergadering van 26 februari

  CdH heeft pakket mobiliteitsvoorstellen klaar in aanloop naar vergadering van 26 februari

Het cdH heeft dinsdag een pakket voorstellen gelanceerd om het mobiliteitsvraagstuk in het land op te lossen. De partij doet dat in de aanloop naar de vergadering van de federale en de regionale ministers van Mobiliteit op 26 februari. Volgens cdH-voorzitter Benoît Lutgen moeten in de eerste plaats de politieke tegenstellingen overstegen worden.

"We moeten een uitweg vinden uit de frustraties van zowel links als rechts, waar de ene er niet mee overweg kan dat hij niet over dezelfde macht beschikt als de andere en omgekeerd", zegt Lutgen. Zo levert het cdH met Carlo Di Antonio de Waalse minister van Mobiliteit en de MR met Jacqueline Galant de federale mobiliteitsminister. Federaal zit het cdH echter in de oppositie, in Wallonië bestuurt de MR niet mee. Net als het cdH bestuurt de PS mee in Brussel en Wallonië, terwijl de Vlaamse socialisten van de sp.a de Brusselse minister van Mobiliteit leveren (Pascal Smet) maar zowel in Vlaanderen als federaal op de oppositiebanken zitten.

Budgettair komen de voorstellen van het cdH volgens voorzitter Lutgen neer op een nuloperatie - of is hun impact zeer beperkt. Op het vlak van de fiscaliteit pleit de partij voor een "roadshift". Ze wil dat het fiscaal voordeel dat aan bedrijfswagens wordt toegekend, opengesteld wordt voor andere vervoersmodi of andere uitgaven, zoals de renovatie van een woning, een hypothecaire lening, enz.

Het cdH wil carpooling aanmoedigen door bijvoorbeeld een rijstrook op de autosnelweg E411 voor dit type verkeer te reserveren of door mensen die alleen in de wagen zitten en zo'n carpoolstrook toch gebruiken een verkeersovertreding van de eerste graad aan de broek te smeren. Wie carpoolt zou bovendien zijn woon-werkverkeer volledig fiscaal mogen blijven aftrekken.

De partij heeft ook nagedacht over de spoorwegen. Zo stelde minister Galant een tweetal weken geleden dat ze de 60/40-verdeelsleutel voor investeringen in de NMBS - van elke euro gaat 60 cent naar Vlaanderen, 40 cent naar Wallonië - op meerjaarlijkse basis wil bekijken, zodat de afgesproken verhouding niet elk jaar opnieuw moet kloppen. "Ik ben blij dat er in de toekomst meer souplesse mogelijk is", zegt Maxime Prévot, viceminister-president voor het cdH in de Waalse regering.

Naar analogie met Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die prioriteit wil geven aan investeringen om de havens beter te verbinden en te ontsluiten, vindt Prévot dat Wallonië moet nadenken over de prioriteiten die het wil stellen op het vlak van spoorverkeer, met name het goederenvervoer.

Op maandag 22 februari vindt een vergadering plaats waar de mobiliteitsverantwoordelijken van het federale niveau en de deelstaten zich onder meer zullen buigen over de investeringen in de spoorwegen die prioriteit moeten krijgen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u