CdH heeft pakket mobiliteitsvoorstellen klaar in aanloop naar vergadering van 26 februari

  CdH heeft pakket mobiliteitsvoorstellen klaar in aanloop naar vergadering van 26 februari

Het cdH heeft dinsdag een pakket voorstellen gelanceerd om het mobiliteitsvraagstuk in het land op te lossen. De partij doet dat in de aanloop naar de vergadering van de federale en de regionale ministers van Mobiliteit op 26 februari. Volgens cdH-voorzitter Benoît Lutgen moeten in de eerste plaats de politieke tegenstellingen overstegen worden.

"We moeten een uitweg vinden uit de frustraties van zowel links als rechts, waar de ene er niet mee overweg kan dat hij niet over dezelfde macht beschikt als de andere en omgekeerd", zegt Lutgen. Zo levert het cdH met Carlo Di Antonio de Waalse minister van Mobiliteit en de MR met Jacqueline Galant de federale mobiliteitsminister. Federaal zit het cdH echter in de oppositie, in Wallonië bestuurt de MR niet mee. Net als het cdH bestuurt de PS mee in Brussel en Wallonië, terwijl de Vlaamse socialisten van de sp.a de Brusselse minister van Mobiliteit leveren (Pascal Smet) maar zowel in Vlaanderen als federaal op de oppositiebanken zitten.

Budgettair komen de voorstellen van het cdH volgens voorzitter Lutgen neer op een nuloperatie - of is hun impact zeer beperkt. Op het vlak van de fiscaliteit pleit de partij voor een "roadshift". Ze wil dat het fiscaal voordeel dat aan bedrijfswagens wordt toegekend, opengesteld wordt voor andere vervoersmodi of andere uitgaven, zoals de renovatie van een woning, een hypothecaire lening, enz.

Het cdH wil carpooling aanmoedigen door bijvoorbeeld een rijstrook op de autosnelweg E411 voor dit type verkeer te reserveren of door mensen die alleen in de wagen zitten en zo'n carpoolstrook toch gebruiken een verkeersovertreding van de eerste graad aan de broek te smeren. Wie carpoolt zou bovendien zijn woon-werkverkeer volledig fiscaal mogen blijven aftrekken.

De partij heeft ook nagedacht over de spoorwegen. Zo stelde minister Galant een tweetal weken geleden dat ze de 60/40-verdeelsleutel voor investeringen in de NMBS - van elke euro gaat 60 cent naar Vlaanderen, 40 cent naar Wallonië - op meerjaarlijkse basis wil bekijken, zodat de afgesproken verhouding niet elk jaar opnieuw moet kloppen. "Ik ben blij dat er in de toekomst meer souplesse mogelijk is", zegt Maxime Prévot, viceminister-president voor het cdH in de Waalse regering.

Naar analogie met Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die prioriteit wil geven aan investeringen om de havens beter te verbinden en te ontsluiten, vindt Prévot dat Wallonië moet nadenken over de prioriteiten die het wil stellen op het vlak van spoorverkeer, met name het goederenvervoer.

Op maandag 22 februari vindt een vergadering plaats waar de mobiliteitsverantwoordelijken van het federale niveau en de deelstaten zich onder meer zullen buigen over de investeringen in de spoorwegen die prioriteit moeten krijgen.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw update - 25 Januari 2025

Zondag 26 Januari 2025

Intolaw update - 25 Januari 2025

Deze week presenteren we in ons artikel een overzicht van de alcoholcontroles in België, met een uitgebreide uitleg van uw rechten en de mogelijke sancties bij overtredingen. Daarnaast krijgt u een overzicht van de geldende regels omtrent snelheidsovertredingen en vindt u een FAQ over de boetes voor overbelasting van voertuigen, met de verschillende boete-intervallen afhankelijk van het overschrijdende gewicht.

Lees meer
 Intolaw update - 18 Januari 2025

Vrijdag 24 Januari 2025

Intolaw update - 18 Januari 2025

Deze week belichten we verschillende onderwerpen uit het verkeersrecht. Ontdek hoe de roodlichtcamera’s werken, die steeds vaker op onze wegen aanwezig zijn en elke overtreding registreren. Maar dat is niet alles, we behandelen ook onderwerpen zoals het intrekken van het rijbewijs en de boetes voor bestuurders met een voorlopig rijbewijs.

Lees meer
 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
close menu 1u