Campagne tegen gebruik smartphone achter het stuur

 Campagne tegen gebruik smartphone achter het stuur

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) gaat na de zomer campagne voeren tegen het gebruik van de smartphone achter het stuur. Onderzoek wijst uit dat meer dan de helft van de dertigers zich daar wel eens aan bezondigt, terwijl het cijfer onder de twintigers zelfs oploopt tot 68 procent, zo staat maandag in De Morgen en Het Laatste Nieuws.

Volgens het BIVV is de smartphone nochtans gevaarlijker dan de traditionele gsm. "Door het gladde oppervlak en de kleinere toetsjes vergt het toestel immers meer aandacht." Buitenlandse studies leren zelfs dat bestuurders die met hun smartphone bezig zijn drie tot vier keer meer kans lopen om bij een ongeval betrokken te raken. Waarmee het risico hoger ligt dan bij bestuurders die één glas alcohol te veel hebben binnengewerkt. Die lopen 2,7 keer meer risico.

BRUSSEL 03/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u