Busongeval Frankrijk - Identificatie van de slachtoffers kan tot drie weken duren

 Busongeval Frankrijk - Identificatie van de slachtoffers kan tot drie weken duren

Meer dan 24 uur na het busongeval in Puisseguin, in de Franse Gironde, is er nog steeds onduidelijkheid over het totaal aantal slachtoffers. Voorlopig zijn er zeker 43 mensen gestorven bij de frontale botsing van vrijdag tussen een autobus en vrachtwagen. Beide voertuigen hebben meteen na de aanrijding vuur gevat, wat de identificatie van de slachtoffers er niet gemakkelijker op maakt. Experten van de Franse recherche mikken op een drietal weken, klinkt het.

Al zeker 43 mensen lieten het leven bij het zwaarste verkeersongeluk in Frankrijk sinds 1982. Maar dat cijfer kan nog oplopen als blijkt dat er op de bus niet 41 maar 42 dodelijke slachtoffers zaten. De vrachtwagenchauffeur en zijn zoontje, die naast hem op de passagiersstoel zat, kwamen ook om. Acht mensen raakten gewond, onder wie vier zwaargewonden, maar zij verkeren niet in levensgevaar.

De Franse nationale recherche (IRCGN) is in de vroege ochtend aangekomen op de plek van het ongeval. Zij zullen samen met de wetsdokters de lijken identificeren. "Ze zullen lichaam per lichaam afwerken, op een zeer methodische manier", zegt kolonel Ghislain Réty van de politie van de Gironde-streek. Het hele identificatieproces zou "tot drie weken" kunnen duren, zegt een verantwoordelijke van de IRCGN.

Ook experts op het vlak van mobiliteit en pyrotechniek zijn aanwezig om de oorzaak van het ongeval te onderzoeken. Er heerst verbazing bij de experts over hoe snel beide voertuigen na de botsing brand hebben gevat.

De onderzoekers beschikken wel over de zwarte doos van de vrachtwagen maar daaruit zal niet meteen veel nuttige informatie gehaald kunnen worden, want het toestel verkeert in zeer slechte staat, zegt een politieagent. "Het is nog te vroeg om te zeggen of het bruikbaar zal zijn."

BRUSSEL 24/10 (AFP)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u